Hatalmas elbocsátások várhatók a német autóipari óriásnál

Egy szakszervezeti vezető szerint a Volkswagen csoportnál a megszorítások miatt az alkalmazottak akár 40 százaléka is elveszítheti a munkáját, ami Németországban okozhatja a legnagyobb feszültséget.

A Volkswagen csoportnak szüksége van a megszorításokra, amelyek a beruházások, a pénzforgalom, a modellek vonzóvá tétele és a szoftverfejlesztés területére is kiterjednek, ezek pedig hátráltatják a vállalatcsoport működését és lassítják az új autók piacra lépését – nyilatkozta Jaroslav Povsík, a VW Skoda Auto szakszervezetének elnöke. A parameter.sk beszámolója alapján Povsík arról is beszélt, hogy a létszámcsökkentés a konszern összes üzemében várható.

A szakszervezeti vezető szerint a mesterséges intelligencia, a robotizáció és további átszervezések bevezetése miatt akár a vállalat alkalmazottainak 40 százaléka is elveszítheti állását, bár azt nem tudta megmondani, hogy ez mikor történik meg.

Povsík hangsúlyozta, hogy az elektromobilitás felé való átállás elkerülhetetlen, és a Volkswagen csoportnál minden autó elektromos lesz a jövőben. A szakszervezetek hajlandóak elfogadni a megszorításokat, de szeretnék, ha az alkalmazottak elbocsátását hosszabb folyamat során kezelnék.

A Volkswagen vezetősége tavaly ősszel egy olyan csomagot mutatott be, amelynek célja, hogy 2026-ig 10 milliárd euróval növelje a nyereséget. Tavaly a vállalat tiszta nyeresége 22,6 milliárd euró volt, azonban jelenleg a helyzet sokkal súlyosabb, mivel jelentősen csökkent az elektromos modellek iránti kereslet.

A cipő biztonsági kérdés lehet

Fontos tudni, hogy a túl nyitott, meglehetősen laza vagy magas sarkú cipőben való vezetés problémás biztonsági kérdés lehet. Az ADAC (Német Autóklub) felhívja a figyelmet arra, hogy vezetés közben a cipőnek nem szabad lecsúszni a pedálokról, jól kell tapadnia. Túl széles sem lehet, hogy véletlenül se nyomjon meg egyszerre két pedált. Ráadásul a papucsok és a flip-flopok akár a szőnyegbe vagy a belső burkolatba is beakadhatnak, avagy simán leeshetnek a lábáról egy hirtelen manőver során.

Amennyiben baleset történik, a túl laza lábbelit viselő autóvezetőt is elővehetik még a másik fél hibája esetén is. Egyetemlegesen felelős lehet a történtekért a törvény színe előtt, ha amúgy megfelelő cipő viselésével megelőzhette volna a szerencsétlenséget.

A gyakorlati teszt eredménye

Érdekes eredményre jutottak az Osztrák Autó-, Motorkerékpár- és Túraklub (ÖAMTC) által végzett gyakorlati vizsga alkalmával. A vezetési manővereket a résztvevők szandálban, magas sarkú cipőben, sportcipőben vagy mezítláb hajtották végre. A sportcipő lett a megfelelő választás.

„Nyitott, laza cipővel vagy mezítláb alig érezni a pedált, a legrosszabb esetben megcsúszhat a lába és elveszítheti az uralmat a jármű felett” – olvasható a következtetésben. „Tesztünkben a sportos lábbeli volt az optimális választás a vezetéshez: a kívánt manővertől függően a sportcipő érzékeny vagy erőteljes pedálvezérlést tett lehetővé”.

Az ÖAMTC szerint magas sarkú cipővel nem tudtak a sofőrök kontrolláltan, finoman fékezni: „a pedál ellenállása a merev lábtartás és a magas sarok miatt már nem érzékelhető, ezért sokat hibáztak a vizsgázók”.

A szakértők szerint „a szandál és a mezítlábas vezetés hozták a legrosszabb eredményeket, amikor hirtelen fékezni kellett, mert egyik esetben sem sikerült időben és eléggé lenyomni a pedált”.

Mi a helyzet itthon?

Magyarországon semmilyen jogszabály nem tiltja, hogy papucsban, flip-flopban, szandálban vagy akár magas sarkú cipőben vezessen. Ennek megfelelően a rendőr sem róhatja fel a viseletet egy rutinellenőrzés alkalmával. Egy azonban biztos, ha baleset résztvevője, erősen kétesélyes, mennyire ússza meg szárazon az esetet.

A sofőrök mindenkori kötelezettsége, hogy biztonságos egészségügyi állapotban és ruházatban üljenek a volán mögé. Ezzel nem csak a saját- és utasaik testi épségét biztosítják be, hanem a közlekedés többi részvevőjéről is „gondoskodnak”. Balszerencsés esetben, ha a túl laza lábbeli is közrejátszott a történtekben, „elővehetik”, sőt, a biztosító is kötözködhet.

Jobb félni, mint megijedni! Hordjon zárt cipőt vezetés közben! Szerencsére most már olyan vékony anyagú cipőket vehet potom áron, amelyek egyrészt hagyják levegőzni a lábát, másrészt tökéletesen biztonságosnak számítanak vezetéstechnikai szempontból.