Fennakadások a visszaváltó automatáknál

Alig egy hónapja indult el a műanyagpalackok és italosdobozok visszaváltási rendszere Magyarországon, de a vásárlók már számos problémával szembesülnek. Az automaták gyakran megtelnek, és nem üzembiztosak, ami a vásárlók és az üzletek panaszait váltja ki.

Egy hónapja már csak visszaváltható műanyagpalackokat és italos dobozokat lehet forgalomba hozni az országban, amelyeket a MoHu által felállított repontokon lehet visszaváltani. Naponta két és fél millió palackot váltanak vissza a vásárlók, de az automaták gyakran meghibásodnak, és nem fogadják el a visszaváltandó tárgyakat. Az RTL Híradó stábja egy olyan automatánál forgatott, ahol egy sörösdobozt csak ügyeskedés után fogadott el a gép.

Az üzletekben a visszaváltó helyek elhelyezkedése is problémát jelent, mivel a vásárlóknak sokat kell gyalogolniuk a visszaváltáshoz. Egy vevő szerint az egész áruházon végig kell menni, hogy egy üveget visszaválthasson.

Az automaták gyorsan megtelnek, ami tanácstalan tömeget eredményezhet, és az üzletek arra panaszkodnak, hogy a visszaváltott palackokat nem viszik el időben, így tárolóik dugig vannak. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a vásárlók és a kereskedők sem értik, miért van szoftverhiba vagy kódolási hiba, és miért nem javítják ki a meghibásodásokat időben.

Ozolai Gábor, a MoHu szóvivője elmondta, hogy a vásárlók gyorsabban váltják vissza a palackokat, mint amire számítottak, de hangsúlyozta, hogy a visszaváltott palackok hulladéka így megfelelő helyre kerül. A vásárlók a nem visszaváltható palackokat is otthagyják, amelyeket szintén raktározni kell.

A betétdíjat egy applikáción keresztül azonnal megkaphatják a vásárlók, vagy felajánlhatják jótékony célokra, ebben az esetben a MoHu beteg gyerekek gyógyítására utalja tovább az összeget. Az új rendszer bevezetése az utóbbi évek legnagyobb kereskedelmi fejlesztése volt, amely rengeteg szeméttől mentesíti a környezetet. Az automaták üzemeltetéséért a MoHu felelős, és bár az üzletek gyakran jelzik a problémákat, a válasz és a megoldás nem mindig érkezik meg időben. Az automaták túlterheltsége miatt a MoHu szóvivője szerint szükség lehet a rendszer kezelésének módosítására.