Boltosok állítják: 50-70 százalékos kedvezmények is lesznek

Egy év és egy hónap múltán, június 30-án kivezették a kötelező bolti akciókat, és az Index kiskereskedelmi körképében arra kereste a választ, hogy az intézkedés hiányában milyen árpolitikát alkalmaznak az áruházláncok. A Lidl, a SPAR, a Tesco, a CBA, az Aldi, a Penny és az Auchan különböző stratégiákat követnek, de állításuk szerint a piaci logika mentén is folyamatosak lesznek a kedvezmények.

  1. július 1-jétől új korszak kezdődik a kiskereskedelemben, amely a kötelező bolti akciók kivezetését is magában foglalja. Az intézkedés 2023. június 1-jén lépett életbe, és 13 hónapig volt érvényben, amely során a nagy árbevételű kereskedőkre vonatkozó kötelező akciózás mértékét a kormány emelte, és kibővítette az érintett termékkört.

A kötelező akciók keretében 20 termékcsoport esetében az árcsökkentés mértéke 10 százalékról legalább 15 százalékra emelkedett, és a korábbi nyolc árstopos termékfajtára is kiterjedt, amelyeket heti rendszerességgel legalább két termékfajta esetében a beszerzési árhoz viszonyítva minimum 15 százalékkal olcsóbban kellett kínálni.

A Lidl Magyarország válasza szerint továbbra is megmaradnak a kedvezményes árak és az akciók, és újabb 100 termék árát csökkentik a tartós árcsökkentési program keretében. Az árcsökkentés mértéke akár 33 százalék is lehet, és a Lidl Plus hűségprogram keretében további akciókat kínálnak.

A SPAR Akciótervvel készült, amelynek segítségével jelentős összegek takaríthatók meg. Az akcióterv elemei között szerepelnek a hetente frissülő sárga árcímkés termékek, a hetente ellenőrzött piros árcímkés termékek, a hétvégi akciók, a SuperShop kártya, és a MySPAR mobilalkalmazás, amely kuponokat kínál a SuperShop pontokért.

A Tesco a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának újbóli érvénybe lépését követően is kedvező árakkal, Clubcard akciókkal, Árgaranciás és Bomba áras termékekkel várja a vásárlókat. Emellett minden sajátmárkás női intim higiéniai termék árából elengedik az áfát, és menstruációstermék-csomagot adományoztak rászoruló nők számára.

A CBA kommunikációs igazgatója, Fodor Attila szerint a kötelező akció kivezetése nem jelent magasabb árakat a vásárlók számára. A CBA-nál folyamatosan sok száz termék szerepel az akciós kínálatban, 20-30 százalékos árkedvezménnyel.

Az Aldi az akciók esetében a jogszabályi előírásokon felüli kedvezményt is nyújtott, és a stratégiája nem változik: az árengedményeket azonnal továbbadja a vásárlóknak. Az akciók mértéke akár 50 százalék, üzletnyitások alkalmával pedig 70 százalék is lehet.

A Penny is hasonlóan gondolkodik, és továbbra is kedvező ajánlatokkal várja a vásárlókat, akár 30-40 százalékos hétvégi és hétindító extra ajánlatokkal, valamint a Penny kártya használói számára extra kedvezményekkel.

Az Auchan szerint a vállalat üzletpolitikája hosszú távú, és a vásárlóerő megtartását tartja szem előtt. Több mint 7 ezer termékük lett olcsóbb, hetente 3 ezer terméket kínálnak OkAuchan áron, 15-től 40 százalékos kedvezménnyel.