Új akkumulátor a Toshiba-tól: forradalom az elektromos tömegközlekedésben és az autóiparban

A Toshiba bejelentette, hogy 2025 tavaszán piacra kerül az elektromos buszok és autók számára kifejlesztett új akkumulátor, amely 10 perc alatt képes 0-ról 80%-ra feltöltődni, és jelentősen növelheti az energiasűrűséget.

A Toshiba együttműködésben egy brazil és egy japán céggel már 2018-ban elkezdte az újfajta akkumulátor fejelését, amelynek eredményeként létrejött egy olyan technológia, amely jelentősen felgyorsíthatja az elektromos tömegközlekedési eszközök és autók töltési idejét. Az Interesting Engineering szerint az SCiB (Super Charge Ion Battery) típusú akkumulátorok következő generációját elektromos buszokban és autókban is alkalmazni fogják.

Az új akkumulátor energiasűrűsége körülbelül 50 százalékkal magasabb az előző generációhoz képest, így 350 Wh/l értékkel számolhatunk. A Toshiba szerint ez a fejlesztés nemcsak az elektromos, hanem a hibrid, a könnyű és a nehéz járművekbe is beépíthető lesz, miközben csökkenti az üzemeltetési és beruházási költségeket is.

A Toshiba, a CBMM (Companhia Brasileira de Metalurgia e Mineração) és a Sojitz nevű japán cég 2018-ban kötött együttműködési megállapodást, hogy a nióbium-titán-oxidból (NTO) készült anódú lítium-ion akkumulátorokban rejlő lehetőségeket feltárják. Az NTO alapú akkumulátorok térfogatsűrűsége kétszerese a grafit alapú anódokkal rendelkező lítium-ion akkumulátorokénak. A fejlesztésre 2021-ben írták alá a szerződést.

A Toshiba által végzett tesztek szerint az akkumulátor -30 és 60 Celsius-fok közötti hőmérsékleten is optimálisan működik, ami különösen fontos lehet az elektromos buszok és autók téli hatékonyságának javításában, hiszen ez a szezon jelenti az egyik legnagyobb kihívást a jelenlegi technológiáknál.

A Toshiba ígérete szerint a forradalmi új akkumulátor 2025 tavaszán kerül majd piacra. Ez a fejlesztés különösen fontos lehet a japán elektromos autóipar számára, amely az elmúlt években lemaradt az elektromos korszakváltásról, különösen a piacon előretörő kínai gyártókkal szemben. Japán partjainál nemrégiben felfedezett, ökölméretű rögökben található, mintegy 230 millió tonna mangánérc, valamint jelentős mennyiségű kobalt és nikkel lelőhelyek hozzáférhetővé tétele új lehetőségeket nyithat meg a japán autógyártók számára, hogy csökkentsék lemaradásukat. A lelőhelyek felmérése szerint a készletek a következő 75 évre fedezik a szigetország keresletét, ami hosszú távon biztosíthatja a szükséges nyersanyagokat az akkumulátorok gyártásához.