A Gránit Bank és más pénzintézetek kártalanítása az AppStore incidens után

A Gránit Bank ügyfelei vasárnap megkapták a jogosulatlan AppStore terhelések miatt esedékes visszatérítéseket, és az OTP, valamint az Erste ügyfelei is folyamatosan kapják vissza a jogosulatlanul levont összegeket. A CIB Bank is jóváírta az érintett tételeket, így az ügyfelek számláján megjelentek a visszatérítések. Az Index korábban arról számolt be, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) haladéktalan kártalanítást követelt a bankoktól, miután szerdán több olvasó is jelezte, hogy az Apple Pay helyett az Apple ID szolgáltatás indokolatlan tranzakciókat hajtott végre.

A probléma szinte minden bankot érintett, az OTP pedig kapcsolatba lépett az Apple-lel. Egy esetben egy olvasónktól 5 perc alatt 74 tranzakcióval 550 ezer forintot vontak le, ami miatt a bankja letiltotta a kártyáját.

Az MNB szerint az Apple már megkezdte a hibás terhelések visszafizetését, és kifogásolta a pénzintézetek panaszkezelési gyakorlatát, mivel elfogadhatatlannak tartották az ügyfelek Apple felé történő terelését. A hiba következtében szerdán este mintegy 780 ezer jogosulatlan terhelés történt, több mint 2 milliárd forint értékben.

Az MNB tájékoztatása szerint a technikai probléma csak szerdán este állt fent, a pénteki újabb ügyfélértesítések nem új incidensre utaltak, hanem a korábbi téves terhelésekhez kapcsolódó üzenetek voltak.

Intézkedések a Gránit Bank részéről

A Gránit Bank több lépést is tett az ügyfelek pénzének védelme érdekében. Azonnal felvette a kapcsolatot az Apple-lel, letiltotta a jogtalan terheléseket indító kereskedői platformot, és még az incidens éjjelén SMS-t küldött az ügyfeleinek, figyelmeztetve őket, hogy biztonságuk érdekében állítsák minimumra kártyáik online limitjét.

Az ügyfelek a mobilbank applikációban egy mozdulattal állíthatják át kártyáik ATM, POS és online limitjét, és a figyelmeztetés hatására jelentősen megnőtt a limitállítások száma, az elmúlt napokban húszszorosára nőtt.

A banknak az Apple-lel, a Bankszövetséggel és a kártyatársaságokkal is folyamatos volt a kapcsolata. Az Apple tájékoztatta a bankot, hogy tudnak a problémáról és dolgoznak a megoldáson.

Vasárnapra megérkeztek az Apple-től a jóváírások, amelyek megjelentek a károsult ügyfelek számláján, és az OTP, valamint az Erste is megkezdte az ügyfelei kártalanítását. Az Erste Bank saját hatáskörben kezdte meg a téves terhelések visszafizetését, és tájékoztatta az ügyfeleit, hogy a téves tranzakciókat automatikusan fogják törölni és korrigálni.

A Revolut regionális csapata is észlelte a magyar Apple Store felhasználóknál előforduló problémákat, és közleményük szerint korlátozott számú Revolut-ügyfelet érintett a működési zavar. A helyi csapat azon dolgozik, hogy haladéktalanul rendezzék a vitás tételeket és visszafizessék az összegeket a károsult ügyfeleknek. A CIB Bank ügyfelei számára is jó hír érkezett, mivel a bank tájékoztatása szerint az érintett tételek jóváírása megtörtént, és az ügyfeleknek semmi teendőjük nincs a rendezéssel kapcsolatban; kérdéseiket a cib@cib.hu címen jelezhetik a bank felé.