Az internet halott, vagy még annál is rosszabb?

„A kisfiam csinálta a tengerparton, amíg úsztunk. Vélemény?” – így kezdődik egy poszt a Lélekemelő Szépségek Facebook-oldalon, ahol egy kavicsokból kirakott, lógó nyelvű németjuhász látható. A hozzászólásokban többnyire nyugdíjasok dicsérik a művet, de akadnak szkeptikusok is, akik szerint mesterséges intelligencia (MI) alkotta a képet – és ők vannak igazuk.

A Midjourney tavaly márciusban szüntette meg a modelljéhez való ingyenes hozzáférést, mert a technológia egyre tökéletesebbé vált, és a kövekből kirakott németjuhász csak a kezdet. A generált képek sokszor nyilvánvalóan nem valódiak, mégis több százezer reakciót és több tízezer hozzászólást kapnak, ami a halottinternet-teória kiindulópontját erősíti meg. Ez a teória azt állítja, hogy 2016 környékén a botok és az általuk generált tartalmak vették át az uralmat az interneten, az Egyesült Államok pedig ezt használja az emberiség manipulálására. Harambe halála és Donald Trump elnökválasztása is ebben az időszakban történt, ami sokak szerint nem véletlen. Az elmélet szerint az internetes tartalmakat mesterségesintelligencia-hálózatok és fizetett influenszerek állítják elő. Az Atlanticnak nyilatkozó IlluminatiPirate szerint az internet sterilizálódott, és a tartalmak egy maroknyi gigaplatformon koncentrálódnak, ahol az algoritmusok által irányított purgatóriumba taszigálták a felhasználókat. A New York Magazine és az Atlantic is beszámolt arról, hogy az internet jelentős hányada valóban kamu, és a botok aránya a rosszindulatú botok esetében 32 százalék volt tavaly.

A közösségi élményre és az interaktivitásra épülő platformok előretörése, mint a Web 2.0, kitermelte azokat a gigacégeket, amelyek kezében összefutnak a szálak. Ezek a cégek algoritmusok által irányított purgatóriumba taszigálták a felhasználóikat, és a közösségi oldalakon megszűnt az értelmes párbeszéd. A Facebooknál és az X-nél is nagy probléma a botok terjedése, és az internetes diskurzusban gyakorlatilag ugyanazok az események ismétlődnek. A Facebookon a botok által botoknak gyártott tartalom csak az alap, erre épülnek rá az emberi interakciók és a feltört felhasználók. A Meta TikTok-szerű algoritmusokat próbál bevezetni, amelyek az MI által generált tartalmak terjedését támogatják. Renee DiResta és Josh A. Goldstein kutatók szerint az algoritmust egyszerűen meg lehet hekkelni az MI által generált képekkel, amelyek ingyen előállíthatók, és ha csak néhány virális lesz közülük, máris rengeteg lehetőség nyílik meg előttük.

A Facebookon olyan posztok terjednek, mint a PET palackokból álló autók, vagy a légiutas-kísérőkkel sétálgató Jézus. Az ilyen tartalmak lájkjainak száma az ezres nagyságrendtől a több százezresig terjed, és a hozzászólásokban az „Ámen🙏”-ek és a „Szép munka!”-k pörögnek. Az értelmes diskurzus teljes szétrombolása mellett az MI-modellek fejlődésével egyre kevésbé fogjuk tudni eldönteni, hogy amit látunk, az valódi-e. A Meta a mesterséges intelligenciára fogadott, és ezek a funkciók hamarosan nálunk is elérhetővé válnak, ami nem ígér javulást a helyzetre.

A Google is új mesterséges intelligencián dolgozik, amely hírességek hangján szólalhat meg. A kiszivárgott információk szerint több YouTube-videóssal és más ismert személlyel is felvette a kapcsolatot, hogy felhasználhassa a hangjukat egy új chatbothoz, amelyet belső felhasználásra szánnak, és egyelőre nem tudni, hogy szeretné-e kiadni azt a szélesebb közönség számára is. A Google projektjét állítólag a Google Doodles-ön dolgozó Ryan Germick vezeti, aki egy tízfős csapatot irányít. A cég végül egy olyan eszközt is el akar készíteni, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználók saját személyiségük leírásával saját chatbotot hozzanak létre, ami kifejezetten izgalmassá teszi a tervet.