Oroszország háborús céljai, az ukrán olajszállítások kérdése és a Szu-34-es vadászbombázók problémái

Szergej Lavrov orosz külügyminiszter kijelentette, hogy Oroszország minden háborús célját el fogja érni, és nem fog kapitulálni. Eközben Magyarország kőolajellátása Ukrajna döntése miatt került veszélybe, de a magyar tartalékok 90 napra elegendőek. Az orosz légierő azonban technikai problémákkal küzd, hiszen a Szu-34-es vadászbombázóik sorra zuhannak le.

Szergej Lavrov, miután Laoszban tárgyalt kínai kollégájával, Vang Jivel, határozottan kijelentette, hogy Oroszország nem fog kapitulálni, és minden háborús céljukat, így például azt is, hogy Ukrajna területén ne legyen NATO-támaszpont, el fogják érni. Vang Jivel folytatott tárgyalásairól beszámolva Lavrov kiemelte, hogy Ukrajna nem érdekelt a béketárgyalások megindításában, mivel Volodimir Zelenszkij ukrán elnök rendelte el az Oroszországgal folytatott tárgyalások tilalmát.

Magyarország kőolajellátása közben bizonytalanná vált, mivel Ukrajna nem engedi át az orosz olajat. Gulyás Gergely szerint a magyar kőolajtartalékok 90 napra elegendőek, és szeptemberig megoldást kell találni a helyzetre. A miniszter szerint Ukrajna NATO-hoz és az Unióhoz való csatlakozási törekvése ellenére érthetetlen, hogy Magyarországot zsarolja.

Az ATV-nek nyilatkozó szakértők szerint a Lukoil szankcionálása hosszú távon okozhat gondokat, de az Európai Bizottság felmentheti Ukrajnát a háborúra hivatkozva. Tóth Máté energia jogász szerint a Lukoil szankcionálása csak hosszútávon okozhat gondokat, míg Balogh József energiapiaci szakértő szerint Magyarország más cégekkel is meg tudja oldani az ellátás biztosítását. Balogh hozzátette, hogy az orosz-ukrán közép-európai földgáz tranzitszerződés hamarosan lejár, és elképzelhető, hogy Ukrajna tárgyalási pozíciót szeretne szerezni. Balogh biztos benne, hogy a probléma megoldása már készen áll a magyarok és az oroszok között.

Az orosz légierő azonban komoly technikai problémákkal küzd, hiszen a Szu-34-es vadászbombázóik sorra zuhannak le. Az orosz RIA Novosztyi a Telegramon közölte, hogy ismét lezuhant egy Szu-34-es vadászbombázó, az ok pedig újfent "technikai" volt. A 2014-ben rendszerbe állított két hajtóműves, negyedik generációs gépnek papírforma szerint kiváló fegyvernek kéne lennie, mégis lépten nyomon földbe állnak. A mostani baleset Volográd régióban, az ukrán határhoz kifejezetten közel történt, a két pilóta sikeresen katapultált. Oroszország az ukrajnai invázió megindítása óta a fronton, vagy annak közelében a mostanival együtt 29 Szu-24-est veszített, ebből ötöt baleset következtében. Ezzel a statisztikával a Szu-34-es a második legnagyobb veszteségrátával repülő gép az orosz légierőben azóta, hogy kirobbant a háború. A probléma csak az, hogy a csúcstartó Szu-25-ös csatarepülőgép (amiből eddig 31-et veszített Oroszország) már 43 éves, ráadásul balesetet is csak háromszor szenvedtek.