Mad Max-apokalipszis vagy vihar az olajbiliben: itt tart a magyar-ukrán olajbalhé

Miután az orosz Lukoil nem szállíthat Ukrajnán keresztül, most akkor vesz a Mol mástól plusz olajat vagy sem? Elkezdte-e már megdézsmálni a tartalékokat? Ezekre a kérdésekre nincs megnyugtató válasz. Apokalipszistől azonban aligha kell tartani, lesz olaj és lesz üzemanyag akkor is, ha a legrosszabb forgatókönyv áll elő.

Üzemanyaghiány is lehet, de pánikra semmi ok – mondta pánikra okot adva Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a kormányinfón azzal kapcsolatban, hogy új kijevi szankciók miatt az orosz Lukoil nem használhatja az ukrán olajvezetékeket Magyarországra és Szlovákiába irányuló szállításainak teljesítéséhez. Gulyás szerint szeptemberig nem lehet baj, mert a „tartalékok szintje magas” – ezzel mintha arra utalt volna, hogy a Mol százhalombattai (esetleg a Mol-leány Slovnaft pozsonyi) finomítója jelenleg tartalékokat vesz igénybe a normál termelés fenntartásához. Azonban egyes elemzői vélemények szerint már nyáron gond lehet, ha a viszonyok tovább durvulnak.

Szijjártó Péter külgazdasági miniszter korábban azt nyilatkozta, ideiglenes megoldásokkal sikerült fenntartani a kőolajimport megfelelő szintjét. Az ukrán felet beleértve, a Barátság vezetéken zavartalanul és a szokásos volumenben zajlanak a szállítások, épp csak nincs a Lukoiltól származó nyersanyag.

A – három hónapra elegendő – országos stratégiai kőolajtartalékból a kormány nem szabadított fel mennyiséget, azt közzé kellett volna tenni a Magyar Közlönyben. A battai finomítónak 3 hétre elég saját tartaléka van – a hvg.hu megkeresésére a Mol nem kívánta kommentálni, ezt igénybe veszik-e jelenleg.

Lantos Csaba energiaminiszter Tusványoson azt mondta: „A kiesett olajmennyiséget tudtuk pótolni. A Mol már vett más országból, harmadik forrásból olajat, amely a krki terminálon, az Adria-vezetéken át jön majd Százhalombattára és Pozsonyba a finomítókba. Más orosz termelőktől is vásárolnak olajat.” Az ügyet azonban átszövi a politika: a magyar és a szlovák álláspont szerint Ukrajna sérti a 2014-es EU-s társulási szerződést és veszélyezteti a magyar energiaellátást. Egy pénteki hír szerint Lantos Csaba energiaügyi miniszter tudomása szerint készült ugyan egy rendelet, amely a Lukoil szankcionálását feloldotta volna, ám az az ukrán elnök nem írta alá.

Szlovákia technikai megoldást javasolt Ukrajnának a szlovákiai és magyarországi kőolajfinomítókba irányuló kőolajszállítások helyreállítása érdekében, miután olyan figyelmeztetések hangzottak el, amelyek szerint a részleges leállás már szeptember elején üzemanyaghiányhoz vezethet. Robert Fico szlovák miniszterelnök pénteken ukrán partnerével, Denisz Smihallal tárgyalt, és „technikai megoldást javasolt az ukrán partnereknek, amelynek több fázisában Szlovákia is részt venne” – közölte a kabinet, de további részleteket nem árult el. A szlovák kormány hivatala szerint az alternatív szállítások többe kerülnének, és műszakilag nem megoldhatók a szlovákiai Slovnaft kőolajfinomító számára.

Az Európai Unió által 2022-ben az orosz olajszállításokra kivetett szankciók alól Szlovákia, Magyarország és Csehország felmentést kapott. A lengyel Orlen tulajdonában lévő cseh kőolajfinomítóknak nem a Lukoil a szállítója, így a vita őket közvetlenül nem érinti.

Magyarországon a Dunai Finomítóban még most is kétharmad arányban orosz nyersolajat dolgoznak fel, aminek fele Lukoiltól érkező beszállítás, azaz csak volt, egészen június végéig. Jelenleg valószínűleg valamennyivel kevesebb olaj jön a Barátságon, de nem tudni, hogy mennyivel. Aki szállít: a Rosznyeft és a Tatnyeft. Az ügy, ha olajtechnikai probléma állna csak fenn, könnyen orvosolható lenne: a Lukoilnak a beszállítói kötelezettségét egyszerűen csak át kellene ruháznia egy másik cégre.

Üzemanyaghiányról korai lenne beszélni, egyrészt van a Molnak saját készlete, emellett rendelkezésre áll az ország 90 napos átlagfogyasztásnak megfelelő stratégiai olajtartalék, ráadásul a Mol vásárolhat nem orosz olajat és azt be tudja hozni az Adria csővezetéken keresztül, illetve több külföldi olajmezőben van koncessziója, például az azeri ACG-ben, onnan is szállított már Magyarországra a Mol. Közben a Portfolió arról ír, hogy válaszul az ukránok lépésére az oroszok három olajcége a tengeri kikötők felé kezdte irányítani olajszállítmányukat, hogy az a Horvátországból induló Adria vezetéken jusson el Magyarországra és Szlovákiába. Ez a vezeték azonban jóval korlátozottabb kapacitású, mint amilyen igénye a két országnak van, mutat rá a gazdasági portál cikkében.

Régiós szinten nem állunk rosszul az üzemanyagárakat tekintve. Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 610 forint volt, ami 6 forinttal alacsonyabb a szomszédos országok átlagértékénél. A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 618 forint volt, ami 19 forinttal, 3,2 százalékkal haladta meg a régiós 599 forintos átlagárat. A holtankoljak.hu adatai szerint a kutakon jelenleg a 95-ös benzin literje 607 forint, a gázolajé 614 forint.