Teljesen blokkolhatják az ukránok a Magyarország felé haladó olajtranzitot?

Az ukránok blokkolhatják a Magyarország és Szlovákia felé haladó orosz olajtranzitot, ami jelentős hatással lehet a két ország energiaellátására. A Reuters információi szerint a Lukoil már átirányítja a szállításait, és más orosz cégek is követhetik a példáját.

A volt szlovák gazdasági miniszter pénteken reggel arról számolt be, hogy az ukránok a súlyos áramkimaradások miatt blokkolhatják a többi orosz olajszállító ukrajnai tranzitját is Magyarország és Szlovákia felé. A Reuters három névtelen forrása szerint a Lukoil nemcsak a júliusi, hanem már az augusztusi teljes magyarországi és szlovákiai vezetékes olajszállításait is átirányítja a tengeri kikötők felé. Emellett a Rosznyeft és a Tatnyeft is elkezdte átirányítani a kikötők felé a szállításait, ami arra utalhat, hogy teljes ukrán blokkolás is várható a Barátság II. déli ágán.

Robert Fico szlovák miniszterelnök hivatala pénteken délután közölte, hogy telefonon beszélt Denisz Smihal ukrán kormányfővel, és a legmagasabb politikai, illetve szakértői szinten zajlanak majd az egyeztetések a kialakult helyzetről. A szlovákok technikai segítséget ajánlottak az olajszállítások ügyében, egy olyan lehetőséget, amelyben több más országnak is részt kellene vennie. Szlovákia technikai megoldást javasolt Ukrajnának a szlovákiai és magyarországi kőolajfinomítókba irányuló kőolajszállítások helyreállítása érdekében, miután figyelmeztetések hangzottak el, hogy a részleges leállás már szeptember elején üzemanyaghiányhoz vezethet.

Az ukrán elnöki hivatal tanácsadója, Mihajlo Podoljak a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva kijelentette, hogy nem zsarolás az orosz Lukoil cégre vonatkozó kőolajszállítási korlátozás. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint azonban Ukrajna azzal zsarolja Szlovákiát és Magyarországot, hogy leállítja az olajszállítást, és ezt a két országot érinti, mert ezek a leginkább békepártiak. Podoljak szerint Magyarország és Szlovákia nem a béke érdekében cselekszik, hanem engedményeket követelnek Oroszországtól, és ezzel szembe mennek az EU Kijevet támogató irányvonalával.

Ukrajna múlt héten jelentette be, hogy leállítja a Barátság kőolajvezetéken az orosz Lukoil tranzitját Szlovákia és Magyarország felé. Szijjártó Péter külügyminiszter válaszul azt ígérte, hogy Budapest mindaddig blokkolja az Európai Békekeretből származó fegyverszállítási támogatást, amíg Ukrajna nem indítja újra a Barátság vezetéken érkező kőolaj tranzitját. A külügyminiszter szerint Magyarország már évek óta blokkolja ezt a támogatást.

Szijjártó Péter a Lukoil olajszállítmányainak letiltásával kapcsolatban kritizálta az Európai Bizottságot, mondván, hogy az EU képtelen megvédeni saját tagállamait, mint Szlovákia és Magyarország, egy tagjelölt, azaz Ukrajna zsarolásával szemben. A miniszter szerint az ukrán lépés kockára teszi mind Magyarország, mind Szlovákia energiaellátásának biztonságát, és az Európai Bizottság helyett kifogásokat keres és mentegeti az ukrán zsaroló lépéseket. Szijjártó Péter és szlovák kollégája, Juraj Blanár megállapodtak a közös, koordinált fellépés folytatásában, és egyetértettek abban, hogy mind Ukrajna, mind a Bizottság fellépése elfogadhatatlan.

Az Európai Unió által 2022-ben az orosz olajszállításokra kivetett szankciók alól Szlovákia, Magyarország és Csehország felmentést kapott, így a lengyel Orlen tulajdonában lévő cseh kőolajfinomítóknak nem a Lukoil a szállítója, és a vita őket közvetlenül nem érinti. Az oroszok már alternatív szállítási útvonalakat keresnek, az olajat horvátországi kikötőkbe juttatnák el, és onnan az Adria vezetéken keresztül jutna el Magyarországra, bár ennek a vezetéknek jóval kisebb a kapacitása, nem tudná kielégíteni a magyar és szlovák olajigényeket.