A pesti alsó rakpart hamarosan kellemesebbé válik
A Budapesti Főpolgármesteri Hivatal bejelentette, hogy a pesti alsó rakpart fejlesztésének engedélyezési tervei elkészültek, így a város egyik legmeghatározóbb helyszíne hamarosan átalakul.
A pesti alsó rakpart, mint Budapest ikonikus helyszíne és a világörökség része, kiemelkedő jelentőségű fejlesztés előtt áll. A tervek szerint a rakpart megújulása nemcsak esztétikai, hanem funkcionális szempontból is reflektál a jelen kihívásaira, mint például a klímaváltozás hatásaira.
A tervezési folyamat során a városvezetés és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szoros együttműködésben állt a budapestiekkel és számos érintett civil szervezettel. Tizenhat szakmai és civil szervezet, köztük a Magyar Autóklub, a Magyar Kerékpárosklub és a Város és Folyó Egyesület is közreműködött a tervek kialakításában.
Az új tervek több gyalogos és zöldterületet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérnek. A fejlesztések következő lépései már idén nyáron megkezdődtek a Jane Haining rakpart zöldítésével, amely már folyamatban van.
A lakosság véleménye is fontos szerepet játszott a tervezésben, hiszen a BKK által eljuttatott kérdőívek eredményei alapján a lakosság jelentős része támogatja a rakpart átalakítását, a zöld- és gyalogosbarát felületek növelését, valamint az autóforgalom csökkentését.
A fejlesztések részletei között szerepel az Id. Antall József rakpart északi részének már megvalósult fejlesztése, ahol a következő fázisban a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, és 30 km/h sebességre csillapítják az autóforgalmat. Emellett irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítanak, hogy javítsák a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit.
A Jane Haining rakparton a tervek szerint csak a kiszolgáló forgalom gépjárművei hajthatnak majd be, így ez a szakasz teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól. Az autómentességről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően, amely a hétvégi és a nyári, több héten át tartó megnyitás is része lesz.
Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos térként újul meg, ahol fákat ültetnek, és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén, ezzel is növelve a közterület esztétikai értékét. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül érheti el a felső rakpartot, kapcsolódva a Belgrád rakparthoz, amikor a Jane Haining rakpartot autóforgalom is használja.
A Belgrád rakpart tervezése megkezdődött, a legfontosabb sarokköveket kijelölték. A részletes tervezés a későbbiekben folytatódik az első szakaszok átépítésének tapasztalatai alapján. Ez a szakasz is számos fejlesztést, köztük a gyalogosbarát felületek és zöldfelületek növelését, az autóforgalom helyigényének csökkentését tartalmazza majd.
A Főpolgármesteri Hivatal továbbra is várja a lakosok észrevételeit, kérdéseiket, kéréseiket és észrevételeiket a rakpart@budapest.hu email címen. Karácsony Gergely főpolgármester a Facebookon is bemutatta a városfejlesztési tervek illusztrációit.