Megfizethető elektromos autók a használtpiacon és az új biztonsági követelmények

A használt elektromos autók piacán számos kedvező árú modell közül válogathatunk, amelyek különösen vonzóak lehetnek a magyar vásárlók számára. Összegyűjtöttünk öt olyan elektromos járművet, amelyek nemcsak az áruk miatt érdemelnek figyelmet, hanem mert kiváló választást jelenthetnek azok számára, akik elektromos autóba szeretnének fektetni. Emellett figyelembe kell venni az új biztonsági követelményeket is, amelyek a jövőben érvénybe lépnek.

A Renault Zoe egy olyan elektromos autó, amely használtan már 3 millió forint alatti áron is elérhető, és egyszerű karbantartással büszkélkedhet, bár a belső tér anyaghasználata nem a legmagasabb minőségű. Az alapfelszereltségű változatokban a legfontosabb funkciók, mint a fűtésszabályzók és az elektromos ablakok megtalálhatóak. A Zoe hatótávja akkumulátortól függően 209 és 402 kilométer között mozog, ami városi használatra ideális.

A Nissan Leaf, amely 2010 óta van jelen a piacon, a második generációs változatával még népszerűbb lett. Az alapmodell 148 lóerős elektromos motorral és 40 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, amely 274 kilométeres hatótávot ígér, míg a drágább változat 215 lóerős motorral és 62 kWh-s akkumulátorral akár 443 kilométeres hatótávot is képes biztosítani. A Leaf tágasabb és több funkcióval rendelkezik, mint a Zoe, és a nagyobb akkumulátorral szerelt e+ változat különösen hosszabb utazásokhoz ajánlott.

A Volkswagen ID.3 egy prémium kategóriás elektromos autó, amely kényelmes vezetéssegítő-rendszerekkel és tágas belső térrel rendelkezik. Háromféle akkumulátorcsomag közül választhatunk: 45 kWh, 58 kWh vagy 77 kWh, amelyek 348 és 595 kilométer közötti hatótávolságot kínálnak.

A Hyundai Kona Electric egy megbízható elektromos crossover, amely 39,2 kWh-s vagy 64 kWh-s akkumulátorral kapható. A nagyobb akkumulátorcsomag körülbelül 400 kilométeres hatótávot és nagyobb teljesítményt nyújt. A 201 lóerős verzió kevesebb mint 8 másodperc alatt gyorsul százra, ami hétköznapi használatra tökéletes.

A Volkswagen e-Golf kevésbé népszerű, talán mert sokan nem is tudnak a létezéséről. A 35,8 kWh-s akkumulátorral rendelkező modell hatótávja kevesebb mint 160 kilométer, de városi használatra ez nem jelent akadályt. Az e-Golf tágas, kényelmes és csendes, és használtan körülbelül 4,5 millió forinttól elérhető.

Az elektromos autók általában megbízhatóak, de fontos, hogy használt vásárlás esetén alaposan ellenőrizzük a jármű előéletét. Az akkumulátor az elektromos járművek legdrágább alkatrésze, amely évente átlagosan körülbelül 2%-ot veszít a hatékonyságából, ami hatótáv csökkenést eredményezhet. Használt elektromos autó vásárlásakor különösen fontos a töltési ajánlások betartása.

A jövőben azonban nem csak az akkumulátor állapotára kell figyelni, hanem arra is, hogy az autók megfelelnek-e az új biztonsági előírásoknak. Több nagy autógyártó, köztük a Volkswagen, aggodalmát fejezte ki az új szabályozással kapcsolatban, amely szerint 2029-ig szinte minden új személygépkocsinak és teherautónak fejlett automatikus vészfékező rendszerrel kell rendelkeznie. Az Alliance for Automotive Innovation nevű szervezet szerint ez a követelmény "a rendelkezésre álló technológiával gyakorlatilag lehetetlen", és ráfutásos balesetekhez vezethetne, ha a járművek automatikusan fékeznének jóval korábban, mint ahogyan azt egy átlagos sofőr vagy az úton közlekedők várnák. Az automatikus vészfékező rendszer (AEB) érzékeli az előttünk lévő akadályokat és szükség esetén automatikusan fékez, hogy elkerülje az ütközést vagy csökkentse annak súlyosságát, ami különösen hasznos lehet városi forgalomban vagy autópályán nagy sebességnél. Az autógyártók szerint fontos lenne figyelembe venni a technológiai realitásokat is, mielőtt túl korán vezetik be ezeket a szigorú szabályokat.