A Mercedesek már a sávváltást is megoldják sofőr nélkül - Mi jöhet még?

Az "Automatikus sávváltás" asszisztens segítségével a jármű a sofőr irányítása nélkül kezdeményezheti a manővert az arra alkalmas autópályákon. A Mercedes több modelljében is kipróbálhatja a rendszert.

Az autonóm vezetési funkció Európában is lassanként elérhetővé válik. A Mercedes-Benz az Észak-Amerikában 2023-ban vezette be élesben ezt a funkciót, és nem sokára már Európában is élesben próbálhatják ki a bátrak az automata manővert. Az úgynevezett "Automatikus sávváltás" a "Driving Assistance Plus" csomagban 33 európai országban érhető el.

Konkrétan 15 modellben lehet majd a kormány érintése nélkül sávot váltani menet közben: Mercedes C-osztály, E-osztály, S-osztály, GLC, CLE, EQE, EQS, EQS SUV és EQE SUV modellhez érhető el az extra. Ezt gyárilag és/vagy "over-the-air" (OTA) frissítéssel, azaz a jármű mobiltelefonos kapcsolatán keresztül aktiválja a gyártó. Pár hónapon belül, 2024 szeptemberétől nyílik erre lehetőség. A frissítés az Európában már leszállított mintegy 200 000 jármű esetében ugyanekkor válik aktívvá.

Az "Automatikus sávváltás" funkcióval a jármű automatikusan sávváltást kezdeményezhet az arra alkalmas autópályákon, hogy a lassabb járműveket megelőzze, vagy kövesse az útvonalat a következő lehajtóig.

A sofőr beállítja a kívánt sebességet, amennyivel haladni szeretne az autópályán, ezt az autó megtartja. Amennyiben valaki előtte lassabban halad, úgy az "automatikus sávváltás" funkció segítségével a gépkocsi kikerüli a lassabb járművet. A funkció autópályán, 80 és 140 km/óra közötti sebességtartományban működik.

A kormányzássegítő rendszer, amely szintén szériafelszereltség, vezérli a sávváltást az autópályán. Mivel ez egy másod-szintű rendszer, a jármű vezetéséért a felelősség mindenkor a sofőré marad.

A radarérzékelők és kamerák folyamatosan figyelik az autó környezetét. Amint a technológia "észreveszi", hogy egy lassabb jármű kerül a kocsi elé, akár saját magától, automatikusan is megelőzheti, majd visszatér az eredeti sávba. Emellett a funkció akkor is kezdeményezhet automatikus sávváltást, amennyiben az aktív útvonalvezetés során a megfelelő autópálya-csomópontokhoz vagy -lehajtókhoz kell besorolni.