Az EU és Kína közötti feszültség növekszik
Az Európai Unió és Kína közötti gazdasági kapcsolatok az utóbbi években egyre feszültebbé váltak, különösen az elektromos járművek piacán, ahol az EU büntetővámokat vetett ki a kínai importra. Az uniós eljárások a napelem- és szélturbinapiacon is zajlanak, és Brüsszel a szabadalmak védelmére, valamint a fejlett technológiai eszközök exportjának korlátozására is készül.
Az EU legutóbbi intézkedései ideiglenes vámokat vezettek be a kínai elektromos autók importjára, amelyek 17,1% és 38,1% közötti büntetőtarifákat jelentenek. Ezek a döntések egy kilenc hónapos vizsgálat eredményeként születtek meg, amely során megállapították, hogy Kína tiltott állami támogatásokkal épített ki túlkapacitásokat, így jelentős árelőnyt biztosítva a kínai gyártóknak.
Az EU korábbi antidömping-vizsgálataihoz hasonlóan az együttműködő kínai vállalatok 19,7%-os, míg a nem együttműködők 44,7%-os vámot kaptak. Az intézkedések célja, hogy az EU szembeszálljon a kínai kereskedelmi gyakorlatokkal, miközben a WTO szabályai szerint tárgyalásos úton rendeznék a konfliktust.
Kína várhatóan mezőgazdasági termékekre vagy nagy motoros belső égésű járművekre kivetett új vámokkal válaszol az EU intézkedéseire. Ugyanakkor Kína elkerülné az e-jármű szektorban az eszkalálódó kereskedelmi háborút az EU-val, mivel az unió fontos piac számára, és más országok, mint az Egyesült Államok, Törökország és Brazília már magasabb vámokat vezettek be.
Az EU a technológiai szektorban is kihívásokkal néz szembe, különösen a kritikus technológiák és kutatások védelme terén. Az Európai Bizottság gazdaságbiztonsági stratégiája a beszállítói láncok, a kritikus infrastruktúra és a technológiai fejlesztések védelmére összpontosít.
Az EU lemarad az innováció terén az Egyesült Államok és Kína mögött, különösen a fejlett félvezetők és az AI területén. Egy tanulmány szerint az EU-nak növelnie kell K+F kiadásait és kedvezőbb szabályozási környezetet kell teremtenie a technológiai cégek számára. A tanulmány azt is javasolja, hogy az EU működjön együtt hasonló gondolkodású országokkal a feltörekvő technológiák közös szabványainak és szabályozásának kidolgozásában.
Magyarország, amely hamarosan átveszi az EU Tanácsának vezetését, szkeptikus a technológiai ágazatot Kínával szemben megvédő csomaggal szemben, amelyet az Európai Bizottság hamarosan bemutat.
Az akkumulátoripar kulcsfontosságú szerepet játszik az EU ambiciózus céljában, hogy 2050-re elérje a nettó nulla kibocsátást. Az EU függősége a kínai akkumulátorgyártóktól komoly ellátásilánc-kockázatot jelent. Az EU már most is számos stratégiai kezdeményezést dolgozott ki, beleértve a nyersanyagokhoz való hozzáférést, a gyártás pénzügyi támogatását és az innováció ösztönzését.
Az EU-n belül beruházó kínai gyártók, mint a CATL, az EVE Battery és a Sunwoda, fenntartják az EU kitettségét Kína felé. Az EU-nak szigorú válaszlépéseket kell tennie az államilag támogatott kínai szereplőkkel szemben, hogy megvédje szellemi tulajdonát és kritikus technológiáit.