Az új elektromos Ford Explorer bemutatkozása

A Ford talán nem a legideálisabb időpontban, a piaci nehézségek és a lejtmenet közepette mutatta be az új, elektromos hajtású Explorer szabadidő-autóját, amelyet a kölni gyárban gyártanak, ahol korábban a Fiesta modellt állították elő. Az Explorer nemzetközi bemutatóján elhangzott, hogy a piaci helyzet nem a legkedvezőbb, és a kínai gyártók is egyre erősebb pozíciókat szereznek, de az új modell iránti érdeklődés így is jelentős, hiszen a Volkswagen ID. modellekkel közös műszaki alapokra épül, és a márka számára kiemelten fontos modellnek számít.

Az új villanyautó a Ford saját fejlesztésű, önálló típusa, amelynek formavilágát tudatos döntések eredményeként alakították ki. A kerekített szögletek jól állnak az autónak, amelyben négy személy kényelmesen, öten pedig elfogadhatóan utazhatnak, 450 literes csomagtérrel a hátuk mögött.

Az Explorer külsejét az első fényszórók és a bedeszkázott orr-rész teszi megjegyezhetővé, míg az oldalnézet kevésbé kiemelkedő, de itt is látható a nagy felületek elfedésére tett kísérlet. Az akkumulátor a padló alatt helyezkedik el, ami kissé furcsa üléshelyzetet eredményez.

A hátsó rész a fejre állított L betűket formázó lámpáknak köszönhetően mutatós, az orrban található nagy második csomagtartó azonban csupán a hajtás és a klíma alkatrészeit, valamint a defektjavító kellékeket rejt, a töltőkábelhez kialakított rekesz hiányzik.

A villanyautózás iránti kereslet fenntartásához szükséges állami támogatások csökkenése és a németországi dotáció szünetelése miatt fontos lehet átgondolni, hogy mi váltsa a teljesítményadatokat a közbeszédben. Az Explorer két változatban készül: egy 286 lóerős, hátsókerék-hajtású és egy két villanymotorral szerelt, összkerékhajtású verzióban, később pedig egy 170 lóerős hátsókerék-hajtású változat is várható. Az akkumulátorok kapacitása 52, illetve 79 kilowattóra, a hatótáv pedig változatoktól függően 350-400, illetve több mint 600 kilométer lehet.

Az új Explorer vezetése során a kormányzás nem túl lágy, a futómű stabilan tartja az autót, és a kanyarokban alig billen a karosszéria, ami jó vezetési élményt nyújt. Az utastérben a 15 colos, állítható dőlésszögű központi kijelző és a kevés fizikai gomb jelzi, hogy a Ford néhány megoldást átvett a Volkswagen elektromos modelljeitől. A sebességkorlátozó hangjelzés elinduláskor mindig aktív, amit a menürendszerben kell kikapcsolni, ha nem szeretnénk hallgatni.

Az új Ford Explorer indulóára a hasonló méretű villanyautókhoz viszonyítva versenyképes, és a Ford szerint az Explorer több ember számára teszi elérhetővé a villanyautózást, mint a nagyobb Mach-E. Az Explorer várhatóan 2023 negyedik negyedévében lesz elérhető, a legolcsóbb változat 15,9 millió forintba kerül majd, míg a drágább, több motorral és nagyobb hatótávval rendelkező verziók 18-20 millió forint közötti áron lesznek kaphatók.