Vízből és szén-dioxidból állítanak elő üzemanyagot Szegeden

Szegeden a Science Parkban, ahol már működik az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet, a Rheinmetall két új üzeme és a világ legnagyobb e-autógyára, a kínai BYD is helyet kapott, most a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Energetikai Innovációs Tesztállomása is megkezdte a működését. Az állomás célja, hogy a környezetkímélő energiatárolási és -átalakítási technológiákat félüzemi környezetben tesztelje.

Janáky Csaba, az SZTE Greennovation Center vezetője szerint az olaj és gáz korszaka nem azért fog véget érni, mert elfogynak a szénhidrogének, hanem mert a bolygó felmelegedése miatt szükség van a változásra.

Az SZTE tesztállomása vízből e-hidrogént, szén-dioxidból pedig szén-monoxidot állít elő, amelyeket cseppfolyós szintetikus e-üzemanyagok készítéséhez használnak fel. Janáky Csaba szerint a kutatások a jövő technológiáira és trendjeire koncentrálnak, hogy a 2030-as években jelentős előrelépések legyenek az ipar és a tudomány területén.

A Greennovation Center négy évvel ezelőtt kezdte meg munkáját, és a Science Parkban létrehozott tesztállomás célja, hogy az SZTE és más kutatóintézetekből származó új eljárásokat és technológiákat félüzemi méretben teszteljék. Emellett a gazdasági szereplők is megjelenhetnek, és beszállítókká válhatnak a technológiai láncnak.

A tesztállomás mellett a Rheinmetall két szegedi üzeme is található, amelyek közül az egyik a hidrogéntechnológiával, a másik az elektromobilitáshoz kötődő szuperkondenzátorok gyártásával foglalkozik. Az SZTE már együttműködik az Audival és a MOL-lal is, ahol a MOL-t a szintetikus repülőgép-üzemanyag, a kerozin, az Audit pedig az e-benzin érdekli.

Janáky Csaba szerint a klímacélok eléréséhez nincs varázsmegoldás, és helyet kell biztosítani az akkumulátoroknak, a hidrogénnek és a folyékony szintetikus üzemanyagoknak is. Azok az iparágak, amelyek a szén-dioxid-kibocsátás 30 százalékáért felelősek, nehezen elektrifikálhatóak, így például a légiközlekedés és a tengerhajózás esetében a cseppfolyós üzemanyagok használata elkerülhetetlen.

Az Európai Unió célja, hogy 2035-re csak tiszta szintetikus üzemanyaggal működő gépjárműveket lehessen forgalomba hozni. Janáky Csaba szerint a légiközlekedés és a tengerhajózás szén-dioxid-mentesítése, valamint a közúti közlekedés elektrifikációja után a hidrogén és az e-benzin kerülhet előtérbe, különösen a nehéz tehergépjárművek esetében. Az autóiparban az elektrifikáció a fő trend, de vannak olyan gyártók, mint a Toyota, az Audi vagy a Porsche, amelyek az szintetikus üzemanyagok fejlesztésén dolgoznak.