Kína elektromos autóiparára fordított állami kiadások

Kína jelentős összegeket, pontosan 230,8 milliárd dollárt költött az elektromos autóipar fejlesztésére az elmúlt több mint egy évtized során, amely az összes elektromosautó-értékesítés 18,8%-át teszi ki.

A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központja (CSIS) által közzétett elemzés szerint a kínai kormányzati támogatások mértéke jelentősen csökkent az elmúlt években. Míg 2017 előtt az elektromos járművek (EV) eladásaihoz képest több mint 40%-os arányban részesültek támogatásban, addigra ez az arány 2023-ra 11%-ra esett vissza.

Az elemzés egy olyan időszakban készült, amikor az Európai Unió vámok bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra, részben azért, mert a kínai nagyvállalatok jelentős állami támogatásokat élveznek. Az Egyesült Államok is hasonló lépéseket tett, 100%-os vámot vetve ki a kínai elektromos járművek behozatalára.

Scott Kennedy, a CSIS kínai üzleti és közgazdasági kuratóriumi elnökének megfigyelése szerint Kína nem-monetáris szakpolitikai eszközökkel is elősegítette a hazai autógyártókat a külföldi versenytársakkal szemben. Ugyanakkor megjegyezte, hogy az Egyesült Államok nem kínált olyan vonzó feltételeket saját elektromosautó-iparának, mint Kína.

Kennedy szerint a nyugati autógyártók és kormányok általában véve tétlenkedtek, és nem voltak elég agresszívek az elektromos autóipar fejlesztésében. A verseny annyira kiéleződött Kínában, hogy a Bank of America elemzői azt tanácsolják az amerikai autógyártóknak, hogy hagyják el Kínát és más piacokra összpontosítsanak.

Kennedy hozzátette, hogy a kínai elektromos járműgyártók számára nyújtott kormányzati támogatások és a piac növekedése ellenére a nyereségek nem nőttek jelentősen. Egy jól működő piacgazdaságban a vállalatok óvatosabban közelítenének a beruházásokhoz, és a kereslet-kínálat közötti szakadék valószínűleg iparági konszolidációt eredményezne.