A kerti robotizáció piaca Magyarországon

Magyarországon jelentős piacot képvisel a kerti robotizáció, amelyből a Husqvarna cégcsoport már milliárdos bevételt realizál, miközben a robotfűnyírók elterjedése a munkahelyek számának csökkenését is előidézheti.

A Husqvarna svéd cégcsoport legújabb fejlesztését, a CEORA robotfűnyírót mutatta be, amely képes volt 45 perc alatt levágni a Groupama Aréna gyepének felét, még 36 Celsius fokos hőségben is. A vállalat robotfűnyíróinak értékesítése Magyarországon az elmúlt évek során jelentősen nőtt, 2023-ban az Automower család eladásai elértek 1,7 milliárd forintot, ami hat év alatt több mint tízszeres növekedést jelent. A vásárlók egyre inkább a prémium, automatizált megoldások felé fordulnak, különösen az intelligens gyepápolási technológiák iránt érdeklődnek, és a becslések szerint 2026-ra a bevétel elérheti a 3,2 milliárd forintot.

Kánai András jövőkutató szerint a robotika, különösen a humanoid-technológia jelentős fejlődésen ment keresztül, és a piac képes lehet elbírni a mesterséges intelligencia fejlesztésének erőforrásigényét. A robotizáció már olyan szintre jutott, hogy a gyártóknak már nem csak termékkategóriát, hanem márkát is kell eladniuk, és a politika is beavatkozik bizonyos gazdasági folyamatokba, mint például az elektromos autók gyártásánál tapasztalható büntetővámok esetében.

A robotfűnyírók piaca rendkívül sokrétű, és a gépek már nem csak magánkertekben, hanem tanyákon, közterületeken, focipályákon és állatkertekben is megjelennek. Volonics Zoltán, az Economx értékesítési vezetője szerint a robotfűnyírókból származó árbevételük lineárisan emelkedett, és 2023-ban 2-2,5 milliárd forintos bevételt várnak ebből az iparágból. Az infláció hatása az értékesítési dinamikára is kihatott, de a robotfűnyírók vásárlói tisztában vannak azzal, hogy a beruházás hosszú távon megtérülhet, hiszen időt és pénzt is spórolnak vele.

Az önkormányzatok gyakran a munkaerőhiány miatt döntenek a robotfűnyírók mellett, és a fenntarthatóság is fontos szempont a döntési folyamatban. A Husqvarna munkatársai szerint a robotokkal történő szakszerű gyepfenntartás során a növények tápanyaghoz jutnak a levágott fű maradványain keresztül, ami csökkenti a zöldhulladék mennyiségét és a vízigényt is. A cég víziója szerint a jövőben akár 10-15 robot is összehangoltan dolgozhat együtt nagy területeken, drónok segítségével szállítva.

Magyarországon a népességhez mérten nagyobb az eladott traktorok aránya, mint a legtöbb európai országban, és erős a traktormentalitás. Volonics Zoltán szerint a magyarok ragaszkodnak a stabil, ráülök a traktorra életérzéshez, és nagyon lassan váltanak robotokra. Ugyanakkor már látja a változást, egyre több robotot adnak el hazánkban. A Husqvarna értékesítési vezetője elmondta, hogy a 2000-es évek elején kezdték a forgalmazást Magyarországon, akkor évente hozzávetőleg 10 robotot adtak el. 2017-ben jött egy ugrás 500 darabra, majd az idei évben a becsléseik szerint 3200 robotot adnak el a magyar piacon.

A Husqvarna egy svéd cég, a székhelye Stockholmban található. Eva Kováčiková, a Husqvarna csehországi, szlovákiai és magyarországi ügyvezetője szerint a cég 335 éves múltjával rengeteg erőforrást pakolt a fejlesztésekbe, így születtek meg a robotfűnyíróik is. Kapás Krisztián, a cég robotfűnyíróval foglalkozó csapatvezetője hozzátette, hogy a fűnyírók intelligens szenzorai folyamatosan adatokat gyűjtenek a környezetből, figyelnek és azonnal reagálnak a változásokra, optimalizálva a karbantartási folyamatokat és javítva a gyep egészségét.

Az okoskertészet, mint a kertészet legmodernebb fajtája, egyre nagyobb szerepet kap az adatalapú megoldások, mint például a növényfigyelő rendszerek és a mesterséges intelligencia algoritmusok révén. Azonban ez a legmodernebb technológia jelenleg prémium kategóriának számít, és nem mindenki engedheti meg magának. Laczkó Zoltán, a Greenkeeper tanácsadója szerint a robotok a futballpályákra, golfpályákra és közparkokba is begyűrűzhetnek, és segíthetnek a munkaerőhiány enyhítésében. Tasnády Zsolt, a Greenkeeper másik tanácsadója szerint az egyik legpozitívabb hatást a munkaerőhiány oldásában láthatjuk majd, amikor robotokat igazolnak le olyan munkára, ahova nem találnak embert.

(Borítókép: Husqvarna)