A Budapest Airport új vezetőinek kinevezése

Június 6-án Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentette, hogy az állam visszaszerezte a Budapest Airport Zrt.-t, és az igazgatóság valamint a felügyelőbizottság tagjainak cseréjéről is döntöttek.

A magyar állam a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. révén 80 százalékos részvénycsomagot szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben, míg a maradék 20 százalékot a francia Vinci Airports szerezte meg, amely több mint 70 repülőteret üzemeltet 14 országban. Az ügylet értéke 3,1 milliárd euró volt, melyhez 1,44 milliárd euró átvállalt hitel is társult. Az állam így összességében 1415 milliárd forintért jutott hozzá a repülőtér-üzemeltetőhöz, bár a 24.hu szerint az ügylet értéke 1400 milliárd forint. Az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjainak lemondása után az új tagok kinevezése alapítói határozat formájában történt, és a változásbejegyzési kérelem már a cégbírósághoz is eljutott. Az igazgatóság új tagjai között szerepelnek a Corvinus Zrt. képviselői: Lóga Máté, Antal Ferenc, Parragh László és Guller Zoltán.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, a Mol Nyrt. igazgatósági tagja is, ahol még Csányi Sándor OTP-vezért is megelőzte a tiszteletdíj tekintetében. Guller Zoltán, a Magyar Turizmus Ügynökség Zrt. igazgatósági elnöke, a Digitális Magyarország Ügynökség Zrt. vezérigazgatója, és korábban Rogán Antal miniszteri biztosa volt, valamint a Vodafone Magyarország Zrt. igazgatóságának is tagja. Az igazgatóság elnökévé Lóga Mátét nevezték ki, aki korábban a Miniszterelnöki Kabinetirodában és a jegybankban is tevékenykedett, és a nemzetgazdasági minisztérium gazdaságfejlesztésért és nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért felelős államtitkára. Antal Ferenc, aki a magánszférából érkezett, korábban több nagy tanácsadó cégnél is dolgozott, mint például a KPMG, az EY és a Deloitte, és a nemzetgazdasági minisztérium stratégiai tranzakciókért felelős helyettes államtitkára.

A Vinci Airports részéről Emmanuel Robert Menanteau került az igazgatóságba, aki hosszú ideje a légiiparban tevékenykedik, és több régióért is felelős igazgatóként dolgozik a csoporton belül, beleértve az Egyesült Államokat, Észak- és Kelet-Európát, valamint Délkelet-Ázsiát. A felügyelőbizottságba a franciák Rémi Guy Ferdinand Maumon-Falcon de Longevialle-t delegálták, aki a Vinci Airports pénzügyi igazgatója, és korábban több repülőtér-felvásárlási projektet is vezetett. Az állam képviseletében a felügyelőbizottságban Torzsa Andrea, a Corvinus Zrt. vezérigazgatója, Túri Anikó, a nemzetgazdasági minisztérium közigazgatási államtitkára és Szabó-Szombati Tibor ügyvéd foglalnak helyet.

Felmerülhet a kérdés, hogy tellett az államnak reptérre, mikor az anyagi helyzetünk nem túl fényes? Olcsó volt vagy drága a reptér? Mi ért mondogatta a kormány, hogy a reptérvásárlás szuverenitási kérdés? Mire kell figyelni majd az üzemeltetésnél? Milyen a reptérüzlet manapság? Milyen egyéb üzletek párosulnak egy reptér megvásárlásához? Ezeket a kérdéseket igyekszünk megválaszolni ebben a cikkben.