Az elektromos autók helyzete Európában

A friss európai autóeladási statisztikák alapján a Toyota növelte részesedését a sikeres hibrid modelljeinek köszönhetően, miközben az elektromos autók piaci részesedése csökkenést mutat. Az elektromos járművek eladása alig nő, és még a dízel autók eladásai is magasabbak az unióban.

Az Európai Unióban májusban 912 ezer új autót értékesítettek, ami 3 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest, azonban az év első öt hónapjában összességében 4,6 százalékos növekedést tapasztalhattunk, 4,6 millió új autó talált gazdára. Magyarországon májusban 5,7 százalékkal több, összesen 9531 új autót adtak el, az év első öt hónapjában pedig 9,5 százalékkal nőtt az eladás, 51611 darab autót értékesítettek.

A nagy autógyártók közül a Toyota és a Volkswagen tudta növelni a részesedését, míg a Renault, a Hyundai és a BMW piaci részesedést vesztett. A Toyota esetében az év első öt hónapjában 22 százalékkal növelte eladásait, részesedése az unióban 6,9-ről 8 százalékra emelkedett. A német prémium gyártók közül az Audi, a BMW és a Mercedes eladásai csökkentek májusban, az Audi és a Mercedes éves szinten is veszített, míg a BMW 10 százalékkal tudta növelni az értékesítését.

A hibrid autók iránti kereslet növekedése mellett a benzines autók továbbra is dominálnak az EU-ban, de a hibridek részesedése is jelentősen megnőtt az elmúlt években. A dízelek piaci részesedése csökken, míg a hibrideké nő, a piac harmadát képezve. Idén májusban az elektromos autók eladása 12 százalékkal csökkent az EU-ban, részesedésük 12,5 százalékra esett vissza, bár az év első öt hónapjában még mindig 2 százalékkal több elektromos autót helyeztek forgalomba.

Az elektromos autók részesedése az elmúlt években folyamatosan nőtt, de a támogatási programok kifutása miatt idén a 2022-es szintre, 12,1 százalékra esett vissza. Annak ellenére, hogy Németországban az állami támogatások kifutása miatt 16 százalékkal csökkent az eladott elektromos autók száma, a német piac továbbra is a legnagyobb, Belgium pedig jelentős, 47 százalékos növekedéssel a harmadik helyre került.

Az elektromos autók részaránya jelentős eltérést mutat az egyes országok között, az élen Észak- és Nyugat-Európa áll, míg Dél-Európa és a kelet-európai régió lemaradóban van. A két legnagyobb autópiacon, Németországban és Franciaországban minden hatodik-nyolcadik új autó elektromos, de még az elektromobilitásban élen járó országokban is csak minden harmadik-negyedik autó elektromos. A helyben károsanyag-kibocsátó autók teljes kikopása az utakról még évtizedeket vehet igénybe.