A tökéletes pizza titkos összetevője: ragasztó?

Egy újságíró a Google mesterséges intelligenciájától (MI) érdeklődött a tökéletes pizza receptjére, amely válaszul ragasztót javasolt a szószhoz. A Google MI-je szerint két evőkanál fehér, nemmérgező ragasztó megakadályozhatja, hogy a sajt lecsússzon a pizzáról, bár a hibajelentés ellenére sem sikerült kijavítani ezt a furcsa tanácsot.

Az Index korábban beszámolt arról, hogy a Google mesterséges intelligenciája már több kérdéses tanácsot is adott, például napi egy kő elfogyasztását javasolta az orvos távoltartása érdekében, és a pizzáról lecsúszó sajt megakadályozására is ragasztót ajánlott. A vállalat egy éve tesztelte az MI-összefoglalókat, de a hibák miatt manuális beavatkozásra volt szükség a rendszerből való eltávolításukhoz.

A The Verge újságírója is kipróbálta a Google MI tanácsát, és bár más MI programok hevesen ellenezték a kísérletet, a Google MI-je kitartott amellett, hogy a ragasztó hasznos lehet. Az újságíró szerint a ragasztó hozzáadása után a szósz narancssárga színt kapott, de az ízén nem változtatott. A The Verge megjegyezte, hogy a mesterséges intelligencia több furcsa választ is adott már, és a hibajelentés ellenére sem sikerült megoldani a problémát.

A Google azonban úgy tűnik, hogy mostanra hátat fordított az AI-keresésnek, legalábbis a legfrissebb adatok szerint jelentősen csökkentette az AI áttekintések megjelenítését a keresési eredmények között. A BrightEdge SEO platform jelentése szerint a Google az Egyesült Államokban a 2024. áprilisi 84 százalékról 15 százalék alá csökkentette az AI-összefoglalókat. Különösen az éttermek és az utazások keresését érintette ez a változás, ahol az AI-áttekintések aránya ma már kevesebb, mint 1 százalék, míg az egészséget érintő témáknál még mindig a kapott eredmények 63 százalékában jelennek meg.

A keresőmotor üzemeltetője valószínűleg nem lesz elégedett ezzel a helyzettel, hiszen egy éves tesztfázis és több mint egymilliárd keresési lekérdezés feldolgozása ellenére sem sikerült a Google-nek egy bizonyos szinten tartania a megadott válaszok minőségét. A The Information szerint a költségcsökkentési és optimalizálási intézkedések lehetnek a felelősek a minőség romlásáért. Jelenleg nehéz megmondani, hogyan reagál erre a Google.

A Google új MI asszisztense, a Gemini, egy mesterséges intelligencia, amely segíti a kereséseinket, tovább színesítve a tech-óriás nyújtotta lehetőségek tárházát. Ilyen figyelemreméltó példák közé tartoznak többek között a tudásgráf által vezérelt tudáspanelek, amelyek a releváns tényadatokat a keresési eredmények melletti információs mezőben töltik fel, valamint a kiemelt kivonatok, amelyek a keresési eredményből kivonatokat készítenek, és az oldalra mutató hivatkozás előtt szerepelnek, ezzel azonnal segítve a felhasználókat.

Ezek a mesterséges intelligencia funkciók felszívják az internetről és más elérhető forrásokból származó információkat, és válaszokat adnak az alapján, hogy hogyan képezték ki őket a szavak társítására. Az MI alapú keresőmotor többnyire kivonja az egyenletből a felhasználó megítélését, cselekvési képességét és tanulási lehetőségét. Azonban a Google elismerte a keresővel kapcsolatos problémákat, és állítja, azóta orvosolta azokat, azonban továbbra is kérdéses, hogy mennyire lehet megbízni ezekben a válaszokban.

A Google tavaly jelentette be a generatív mesterséges intelligencia és a keresési találatok összepárosítását, egy év fejlesztést követően pedig immáron elérhetővé vált a Gemini és az AI Overviews, azaz az AI alapú áttekintés a kereséseinknél is. A keresőbe épített mesterséges intelligencia tulajdonképpen olyan, mint egy gyorsétterem, amelyből egy kis ablakon keresztül szolgálnak ki bennünket, miközben mi az autóban ülünk, hiszen ez a lehetőség gyors és kényelmes, azonban mégsem feltétlenül a legegészségesebb választás.

Így annak ellenére, hogy a mesterséges intelligencia rohamos ütemben fejlődik, egyes témakörökben továbbra is megkerülhetetlen az ember tudása, hiszen a keresett témában egyelőre továbbra is úgy kaphatunk jó eséllyel hiteles választ, ha magunk kutatjuk ki a kereső által ajánlott oldalak közül azt, amely számunkra releváns és hiteles információt szolgáltathat.