Olcsóbb és biztonságosabb nátrium-ion akkumulátorok a láthatáron

A jelenlegi legelterjedtebb lítium-ion akkumulátorok mellett a gyártók a nátrium-ion akkumulátorokat is vizsgálják, amelyek olcsóbbak és biztonságosabbak lehetnek. Az Unigrid cég társalapítója, Darren Tan szerint a nátrium-ion akkumulátorok nyersanyagai százszor olcsóbbak, így az akkumulátorok gyártási költsége jelentősen csökkenhet.

A lítium-ion akkumulátorok ma már elég olcsók ahhoz, hogy az elektromos járművek gyorsabban terjedjenek, de még mindig túl drágák ahhoz, hogy nagy méretben otthonokban is alkalmazzák őket. Ezzel szemben a nátrium-ion akkumulátorok gyártása olcsóbb lehet, mivel a nyersanyagok sokkal olcsóbbak. Az Unigrid akkugyártó cég vezérigazgatója, Darren Tan a TechCrunch-nak nyilatkozva elmondta, hogy ha ugyanolyan méretben gyártják, a nátrium-ion akkumulátorok körülbelül feleannyiba kerülnek, mint a lítium-vas-foszfát akkumulátorok.

A nátrium-ion akkumulátorok azonban még nem állnak készen a széles körű használatra, mivel az energiasűrűségük nem elegendő az elektromos járművek számára, és új elektronikára van szükségük a kezelésükhöz. Az Unigrid azonban úgy véli, hogy megoldotta ezeket a problémákat egy új vegyület alkalmazásával, amely nátrium-króm-oxidon és ónon alapul.

Az Unigrid akkumulátorai nem foglalnak több helyet, mint a lítium-vas-foszfát cellák, és a teljesítményük is megfelelő, így a vállalat ugyanazt az elektronikát használhatja. Az akkumulátorok széles körben elérhető anyagokból készülnek, és Tan szerint kétszer annyi krómot termelnek ki évente, mint rezet.

Tan hangsúlyozza, hogy az Unigrid akkumulátorai nem gyulladnak ki, amíg a belső hőmérséklet nem emelkedik több száz Celsius-fokra, így sokkal biztonságosabbak, mint a lítium-ion akkumulátorok. Ez lehetővé teszi, hogy épületekbe, kórházakba és adatközpontokba is beépíthetők legyenek, elterjedt elosztott energiatárolást biztosítva.

Az Unigrid első piaca az épületek és kisebb kampuszok energiatárolása lesz, de a könnyű elektromos járművek gyártóinak is szeretnének beszállítani. Az ilyen kis járművek, mint a robogók, motorkerékpárok és tuk-tukok, népszerűek Indiában és Délkelet-Ázsiában, ahol a nagy meleg miatt a lítium-ion akkumulátorok túlmelegedésre hajlamosak. Tan szerint óriási lehetőség van ott, ahol az éghajlat nagyon meleg, és sok akkumulátortűz keletkezik.