Kamionsofőrhiány sújtja Magyarországot

Magyarország a régiónkban a harmadik legnagyobb kamionsofőrhiánytól szenved, és a helyzet csak romlani fog, mivel a hivatásos sofőrök jelentős része hamarosan nyugdíjba vonul.

A magyar fuvarozó vállalatoknál már jelenleg is komoly munkaerőhiány tapasztalható, és a közeljövőben tovább súlyosbodhat a helyzet. A vezess.hu által idézett Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesületének kutatása szerint Magyarországon a szükséges munkahelyek 8 százalékára, körülbelül 9 ezer sofőrre van szükség, ami a régióban a harmadik legmagasabb hiányt jelenti.

Az európai fuvarozó cégek számára is jelentős kihívást jelent, hogy a hivatásos sofőrök közel egyharmada már 55 év feletti, így a nyugdíjazások közeledtével tovább nőhet a hiány.

A megoldás érdekében a fuvarozó cégek több mint fele fizetésemeléssel és teljesítmény-juttatással igyekszik megtartani a meglévő munkaerőt és új sofőröket toborozni. Emellett 44 százalékuk a jobb járműparkba történő beruházásokkal próbál vonzóbbá válni a sofőrök számára.

A gazdasági helyzet további kihívásokat is jelenthet a fuvarozóipar számára. A 2022-23 folyamán lezajlott átlagosan 44 százalékos élelmiszerinfláció miatt Magyarországon jelentősen visszaesett a fogyasztás, ami a logisztikai szektorra is hatással lehet. A szakértők szerint azonban a drasztikus drágulásnak előnyei is vannak: állítólag tudatosabban vásárlunk és kevesebbet pazarolunk, ami hosszú távon pozitív változásokat hozhat. Az élelmiszerfogyasztás várhatóan év végére vagy a jövő év elejére térhet vissza a 2021-es szintre, ami a kamionsofőrhiány mellett további változásokat is előidézhet a fuvarozási piac dinamikájában.