A vállalkozások negyede nem fogad készpénzt

Megosztottak a vélemények a készpénzes és elektronikus fizetési módokat illetően a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások körében, de sokan kiemelik az elektronikus fizetés kényelmi és biztonsági előnyeit.

Az OTP Bank legújabb felmérése alapján a magyar vállalkozások 73%-a kínálja mind a készpénzes, mind az elektronikus fizetési lehetőséget ügyfeleinek. Csak 3% azon vállalkozások aránya, ahol kizárólag készpénzzel lehet fizetni, azonban meglepő módon közel egy negyedük, 23% egyáltalán nem fogad készpénzt.

A kkv-szektorban egyre többen állnak nyitottan az elektronikus fizetési módok felé. A válaszadók 75%-a szerint az elektronikus fizetés kényelmesebb, mivel nem szükséges a készpénzzel bajlódni, például váltópénzt kezelni vagy a visszajáróval foglalkozni. A biztonságot 70 vállalkozásból 100 tartja az elektronikus fizetés legnagyobb előnyének, amit a pénzügyek nagyobb átláthatósága, a több vásárló gyorsabb kiszolgálásának lehetősége és a tranzakciók sebessége követ az előnyök sorában.

Van, aki nem szeret változtatni

A készpénzhasználat mellett érvelők több mint fele az olcsóságot és a biztonságot emeli ki, utóbbi esetben a banki adatokkal való visszaélés kisebb kockázatára hivatkozva. A gyorsaság, az átláthatóság és az elektronikus fizetések megbízhatatlansága azonban már kevésbé számítanak fontos érvnek. A készpénzhasználat alacsonyabb költsége főként a mikrovállalkozások és a kereskedelemben működő cégek esetében jelent fontos szempontot.

Az OTP Bank kutatása rávilágított arra is, hogy a kizárólag készpénzt elfogadó vállalkozások egyharmadánál már előfordult, hogy vásárló nem tudott náluk vásárolni, mert nem volt elegendő készpénze.

A biztonság a legfontosabb

Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM Menedzsment vezetője szerint az elektronikus fizetés nagyobb biztonságérzetet nyújt azoknak a cégvezetőknek, akik ezt a fizetési módot alkalmazzák. Az elektronikus fizetés kényelmes és gyors, emellett lehetőséget ad a vevőknek a fizetési módok közötti választásra. Hideg kiemelte, hogy a pénzintézet számos elektronikus fizetési megoldást kínál a vállalkozások számára, a hagyományos POS-termináltól kezdve a Simple Pay – Telefonos POS applikációig. A valamilyen elektronikus fizetést bevezető cégvezetők csaknem fele a korábbinál nagyobb biztonságban érzi az üzletét a készpénz visszaszorulásával, a kizárólag erre a megoldásra áttérőknél viszont ez az arány már felugrott 60%-ra.