Dinamikus árplafon jöhet a benzinnél

A kormányzat ma dönt az üzemanyagpiaci beavatkozásról, és Lantos Csaba energiaügyi miniszter szerint, ha szükség lesz árplafonra, az dinamikus lesz. A miniszter elmondása szerint a kormánynak arról kell döntenie, hogy indokolt-e a beavatkozás, amikor a magyar kutakon 10–20 forinttal drágább az üzemanyag a régiós átlagárhoz képest.

Lantos Csaba kiemelte, hogy a dinamikus árplafon esetében nem egy hosszú időszakra rögzített áron adnák az üzemanyagot a benzinkutak, hanem a régiós átlag mozgását követő ármeghatározás jöhetne szóba. Ez azt jelentené, hogy hetente változhatna a benzinár, a KSH módszertanának megfelelően kalkulált átlagárat figyelembe véve. Ezzel a megoldással a hazai benzin és a dízel ára 20 és 31 forinttal csökkenne, ami hasonló mértékű csökkenést jelentene, mint a 2021-ben bevezetett árstopnál.

A miniszter szerint a cél az, hogy a hazai benzinár a régiós átlagnak megfelelő legyen, és sem felfelé, sem lefelé ne térjen el ettől. Lantos Csaba a 24.hu Della podcastjában is megerősítette, hogy ha visszavezetik a benzinárplafont, az biztosan nem lesz úgy rögzítve, mint korábban, amikor 480 forintban határozták meg a benzin árát.

Az energiaügyi miniszter hozzátette, hogy az energiacélú projektek a beruházásstopot nem érintik, és a korszerűsítési pályázatokat sem befolyásolja az uniós pénzek késlekedése. Emellett elismerte, hogy az orosz gázt a holland tőzsdei árhoz képest “pici felárral” kapjuk. A kormány az európai parlamenti választások és az amerikai elnökválasztás miatt döntött úgy, hogy a jövő évi költségvetést csak év végén nyújtja be, mivel Donald Trump győzelmével közelebb kerülnénk a békéhez, ami a költségvetési tartalékok megállapításánál lenne jelentős. Az európai parlamenti választásnak is van köze ahhoz, hogy a kormány szakít a szokásával, és tavasz helyett csak az év végén nyújtja be a 2025-ös költségvetést az Országgyűlésnek.