A Boeing vállalat nehézségei az első negyedévben

Hét negyedév óta először csökkent a Boeing bevétele az idei első negyedévben, miután az Alaskan Airlines egyik járatán január elején történt incidens és egy újabb incidens Dél-Afrikában miatt lassítaniuk kellett a gyártást, ami pénzügyi helyzetük romlásához és vezetői átalakításokhoz vezetett.

A Boeing vállalat bevétele 8 százalékkal, 16,6 milliárd dollárra esett vissza az első negyedévben, ami az első ilyen mértékű csökkenés hét negyedév óta. Az Alaskan Airlines egyik járatán január elején bekövetkezett incidens és egy Dél-Afrikában történt kényszerleszállás hatására a cégnek lassítania kellett a gyártást. A pénzégetés mértéke az első negyedévben 3,9 milliárd dollár volt, ami jelentős növekedést mutat az egy évvel korábbi 786 millió dolláros értékhez képest.

A Boeing szabad cash flow felhasználása márciusban a 4 és 4,5 milliárd dollár közötti tartományba esett, ami magasabb az előzőleg januárban tervezettnél. Az Alaska Airlines egyik repülőgépének januári balesete és a Dél-Afrikában történt kényszerleszállás után a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) korlátozásokat vezetett be a Boeing 737 MAX típusú repülőgépeinek gyártására. Az FAA arra is kérte a vállalatot, hogy dolgozzon ki egy átfogó tervet a minőségellenőrzési problémák kezelésére.

Dave Calhoun vezérigazgató az alkalmazottakhoz írt levelében kiemelte, hogy a cég nehéz időszakon megy keresztül, és prioritást élvez a minőség és biztonság javítása. Calhoun azt is megjegyezte, hogy év végére jelentős mennyiségű 737-es és 787-es típusú repülőgépet terveznek leszállítani, és védelmi üzletáguk teljesítményjavulását is kiemelte.

A gyári ellenőrzéseket fokozó amerikai szabályozó hatóságok döntése nyomán meredeken visszaesett a 737 MAX gyártása. Elemzők szerint ez késedelmet okozhat a Boeing pénzügyi és termelési céljainak elérésében. A vállalat arra számít, hogy nagytestű repülőgépeinek gyártása és kiszállítása lassabban fog növekedni a beszállítóik által tapasztalt néhány kulcsfontosságú alkatrész hiányából adódóan. Ennek ellenére az új repülőgépek iránt továbbra is erős kereslet mutatkozik.

A márciusig tartó negyedévben összesen 67 darab 737-es típusú repülőgépet szállítottak le, ami 41 százalékkal kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az egy részvényre jutó korrigált veszteség ebben az időszakban 1,13 dollár volt, ami alacsonyabb volt az előző év első negyedévében elért 1,27 dolláros értékhez képest. A Boeing árfolyama idén 32,8 százalékos mínuszban van.

A CNN cikke szerint a Boeing valamivel kisebb veszteséget szenvedett el az első negyedévben, mint egy évvel ezelőtt, a vállalat 388 millió dolláros, részvényenként 1,13 dolláros alapvető működési veszteséget jelentett, szemben az egy évvel korábbi 440 millió dolláros veszteséggel. A javulás azonban a kulcsfontosságú kereskedelmi repülőgép-egységen kívülről jött, ahol az üzemeltetésből származó veszteségek csaknem megduplázódtak, 1,1 milliárd dollárra. A szállítások pedig minden bizonnyal tovább fognak csökkenni, mivel a Boeing bejelentette, hogy az év hátralévő részében az eredetileg tervezettnél kevesebb 737 Max sugárhajtású repülőgépet fog gyártani, miközben megpróbálja kijavítani az összeszerelősorok problémáit. A nagyobb 787 Dreamliner gyártását beszállítói problémák is korlátozzák majd.

A Boeing nem kommentálta a Dél-Afrikában történt legutóbbi incidensről szóló híreket, amely során egy 737-es repülőgép futóműve felszállás közben kirepült. A műszaki meghibásodás okozta incidensben senki nem sérült meg, és az utasokat végül egy tartalékrepülőgép szállította el Fokvárosba. A Boeing 737 Max típusú repülőgépeket már kétszer is repülési tilalom alá helyezte a Szövetségi Légügyi Hivatal, mivel „két olyan minőségi problémát vet fel, amelyek drámaian csökkenthetik a repülőgépek élettartamát”.