A Meta politikai korlátozásai és a kampánystábok új stratégiái

A Meta vállalat, mely a Facebook és az Instagram tulajdonosa, korlátozta a politikai posztok láthatóságát és leépíti a kampánystábokkal való kapcsolattartásért felelős részlegét, ami jelentős változásokat követel a politikai kampányoktól.

A közösségi média, különösen a Facebook és az Instagram, az elmúlt évtizedben fontos politikai kommunikációs csatornákká váltak, de a Meta mostani lépései alapjaiban változtatják meg ezt a helyzetet. A Washington Post szerint a vállalat döntése különösen érzékenyen érinti a politikusokat, hiszen 2024-et a nyugati világban sorsdöntő szavazások éveként tartják számon, beleértve az őszi Biden-Trump visszavágót és a nyári európai parlamenti választásokat is.

A kampánystáboknak új módszereket kell találniuk a választók elérésére, mivel a Facebook és az Instagram posztjaik elérése jelentősen, akár 60 százalékkal is csökkent 2024 márciusában a négy évvel korábbi adatokhoz képest. A Trump-kampány a Meta döntését Biden előnyben részesítésének tekinti, míg a Biden-stáb már alternatív megoldásokat keres, többek között önkéntesek és influenszerek bevonásával.

Az EMARKETER digitális elemző cég becslése szerint a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetésekre fordított kiadások 2020-as 324 millió dollárról 2024-re várhatóan 605 millió dollárra emelkednek, ami mutatja, hogy a Facebookot és az Instagramot továbbra is kulcsfontosságú platformoknak tekintik a kampánystábok. Eric Wilson, a Startup Caucus ügyvezető partnere szerint a stábok hülyék lennének, ha figyelmen kívül hagynák ezeket a platformokat.

A Meta szóvivője, Dani Lever szerint a döntés hátterében a felhasználói visszajelzések állnak, mivel az emberek kevesebb politikai tartalmat szeretnének látni. A vállalat már a 2016-os elnökválasztási kampány idején ráébredt a közéleti aktivitás árnyoldalaira, és azóta fokozatosan távolodik el a politikai szereplőktől és a közélettől általában.

A hírportálok is megérezték a változást, hiszen a 25 legolvasottabb amerikai hírportál a Facebookon az eléréseik 75 százalékát, az Instagramon pedig 58 százalékát vesztette el. Az Instagramon a jobboldali portálok, mint a Newsmax, a Daily Wire, a Fox News és a Breitbart nagyobb veszteséget szenvedtek el, mint a fősodorbeli portálok, de a Facebookon ez a különbség nem figyelhető meg.

Magyarországon a Meta lépése szintén érzékelhető hatással bír a politikusok elérésére, de a 2022-es választási kampány során a kormányközeli Megafon Központ hirdetéseivel gyakrabban találkozhatunk a Facebookon. Ezzel szemben Magyar Péter, aki a NER berkeiből lépett át az ellenzéki oldalra, elsősorban a Facebook-csatornáját használja kommunikációs eszközként, míg a Megafon aktivistái nem hivatásos politikusok és nem a Fidesz logója alatt gyártják tartalmaikat.