Elképzelhető, hogy a kínai BYD Szegedre tervezett elektromos buszok gyártását célzó üzemén kívül akkumulátorgyárat is építene Magyarország déli részén – írta a Népszava a német Teslamag.de oldalára hivatkozva. A lap megjegyzi, hogy a német értesülés nem említi Szeged nevét, csupán az ország déli részéről beszél.
A Népszavának név nélkül nyilatkozó iparági szakértők szerint logisztikai és technikai szempontból lehet alapja a feltételezésnek, hogy a BYD-nek szüksége lehet közeli akkumulátorgyárra:
- A szállítási költségek, a földrajzi távolság és a logisztikai nehézségek miatt az ázsiai gyártó bizonyára nem azzal a megoldással kíván élni, hogy a Magyarországon készülő elektromos autóihoz Kínából szállítja az akkukat.
- Az e-autókhoz használt akku súlyos alkatrész, ami jelentősen befolyásolja a szállítási költségeket. Az e-autók piacán kialakult árverseny is egyre öldöklőbb.
- A BYD sokkal korábban gyártott akkukat, mint autókat, és azóta is maga látja el tárolóegységekkel gyárait, így nem kézenfekvő, hogy a Debrecenben épülő CATL-ból, vagy más magyarországi akkuüzemből szállítanák az erőforrásokat Szegedre a BYD-nak.
- Debrecen 230 kilométerre van, és nincs közöttük közvetlen vasúti kapcsolat.
- A BYD elektromos autói és a CATL akkumulátorai nem is kompatibilisek.
Ugyanakkor a Frisshírek is beszámolt Botka Lászlónak a Facebook-oldalán október végén megjelent bejegyzéséről. A szegedi polgármester kijelentette, hogy akkumulátorgyár nem épülhet a város közelében.
Szijjártó Péter nem sokkal később jelentette be, hogy a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító kínai BYD Szegeden építi meg első európai üzemét. A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint ez a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz, amivel több ezer új munkahely jöhet létre. A kormány 21 milliárd forintot adott a BYD gyárának is helyet adó szegedi ipari park kialakítására, emellett pedig kiemelt beruházássá is nyilvánította a projektet.
Fotó: Illusztráció. Pixabay.com