Elképzelhető, hogy a kínai BYD Szegedre tervezett elektromos buszok gyártását célzó üzemén kívül akkumulátorgyárat is építene Magyarország déli részén – írta a Népszava a német Teslamag.de oldalára hivatkozva. A lap megjegyzi, hogy a német értesülés nem említi Szeged nevét, csupán az ország déli részéről beszél.

Az információ megalapozottságát árnyalhatná, hogy a Teslamag.de az elektromos autók gyártásában éllovas – így a BYD-nek konkurenciát jelentő – amerikai Teslához köthető, ám az kétségtelen, hogy továbbra sem tudni, hogy a gyártáshoz honnan szállítana akkumulátorokat buszaihoz a kínai gyár, amelynek ezt nem lenne praktikus nagyon messziről megoldania.

A Népszavának név nélkül nyilatkozó iparági szakértők szerint logisztikai és technikai szempontból lehet alapja a feltételezésnek, hogy a BYD-nek szüksége lehet közeli akkumulátorgyárra:

  • A szállítási költségek, a földrajzi távolság és a logisztikai nehézségek miatt az ázsiai gyártó bizonyára nem azzal a megoldással kíván élni, hogy a Magyarországon készülő elektromos autóihoz Kínából szállítja az akkukat.
  • Az e-autókhoz használt akku súlyos alkatrész, ami jelentősen befolyásolja a szállítási költségeket. Az e-autók piacán kialakult árverseny is egyre öldöklőbb.
  • A BYD sokkal korábban gyártott akkukat, mint autókat, és azóta is maga látja el tárolóegységekkel gyárait, így nem kézenfekvő, hogy a Debrecenben épülő CATL-ból, vagy más magyarországi akkuüzemből szállítanák az erőforrásokat Szegedre a BYD-nak.
  • Debrecen 230 kilométerre van, és nincs közöttük közvetlen vasúti kapcsolat.
  • A BYD elektromos autói és a CATL akkumulátorai nem is kompatibilisek.

Ugyanakkor a Frisshírek is beszámolt Botka Lászlónak a Facebook-oldalán október végén megjelent bejegyzéséről. A szegedi polgármester kijelentette, hogy akkumulátorgyár nem épülhet a város közelében.

Szijjártó Péter nem sokkal később jelentette be, hogy a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító kínai BYD Szegeden építi meg első európai üzemét. A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint ez a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz, amivel több ezer új munkahely jöhet létre. A kormány 21 milliárd forintot adott a BYD gyárának is helyet adó szegedi ipari park kialakítására, emellett pedig kiemelt beruházássá is nyilvánította a projektet.

Fotó: Illusztráció. Pixabay.com