Az elektromos autózás már régóta terítéken van, de nemcsak az autóipar van jelentős átalakulásban, a vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozdulhasson a környezetbarát megoldások felé. Bár Európa felében még áram sincs a vasútvonalakon, a haladó országok már ezen is túllépnek, az Egyesült Államok például hidrogénmeghajtású vonatokban gondolkodik. 

Történelmi elhatározásra jutott Kalifornia állam és a Stadler, amikor megállapodtak abban, hogy Magyarországon vasúti szerelvényeket gyártanak Kalifornia államnak. A hidrogénhajtású közlekedési eszközök ugyanis fontos lépések a fenntartható, kibocsátásmentes jövő felé.

A Stadler és a San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság (SBCTA) közötti partnerség értelmében hazánkban gyárthatják Észak-Amerika első hidrogénhajtású vonatát (FLIRT H2). A járművet két nemzetközi eseményen már be is mutatták a világnak: ott volt az InnoTrans 2022-es rendezvényén, és az APTA EXPO-n 2023-ban – írta meg a Szoljon.

A szerződés szerint a svájci székhelyű csoport négy csúcstechnológiás hidrogénhajtású motorvonatot szállít a California State Transportation Agency (CalSTA) és a Caltrans részére. Ezen túlmenően lehetőség nyílik további huszonöt szerelvény beszerzésére is. A kocsiszekrényeket Szolnokon készítik.

A hidrogénvonatokért nemcsak az amerikaiak érdeklődnek: Dánia már rendelt ilyet, Németországban pedig jelenleg is üzemel ilyen eszköz. A Német Államvasutak (Deutsche Bahn) 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet, e célból első lépésként akkumulátoros vonatokat teszteltek, amelyek 140 km/órás sebességre és akkuról hajtva 80-120 kilométeres hatótávra is képesek. A Mireo Plus B a kocsik alján elhelyezett lítiumionos akkumulátorok révén képes olyan helyeken is közlekedni, ahol nincs felsővezeték. De a nagyobb durranás a H2goesRail projekt, amit a német Digitális és Közlekedési Minisztérium 5 milliárd forintnak megfelelő összeggel támogat. A kizárólag vízgőzt kibocsátó Mireo Plus H-nak elődjéhez képest rengeteg előnye van, köztük a

  • zéró károsanyag-kibocsátás,
  • 800–1000 km-es hatótáv,
  • 160 km/órás végsebesség.

Ezáltal 45 ezer tonna szén-dioxidot lehet megspórolni az autós közlekedéshez viszonyítva. Ahhoz persze, hogy ez a rendszer működjön, szükség van tankolási lehetőségekre, amihez a DB kifejlesztette saját mobil töltőállomását. 

A magyar járműpark cseréjére az Alstom Hungary hidrogéncellás vonattal nevez, amint a kormány elfogadja a hazai járműállomány cseréjét előirányzó stratégiát.


Hogyan lesz a vízből üzemanyag?
 

A folyamathoz bármilyen víz megfelelő, először úgyis meg kell tisztítani. Eképpen az eredeti mennyiség fele nyerhető ki teljesen tiszta, ásványi anyagoktól mentes „éhes vízként”. Ezután következik az elektrolízis, amivel 8 liternyi éhes vízből 1 kilogramm hidrogént lehet produkálni.