Újlipótváros parkolási problémái

Az Újlipótvárosért Egyesület által kezdeményezett felmérés szerint az újlipótvárosi parkolóhelyek közel fele szabálytalanul foglalja el a járdát, ami jelentős gyalogosforgalmi akadályt jelent.

2023 decemberében az Újlipótvárosért Egyesület felkérésére, A járda a gyalogosoké csoport által készített átfogó felmérésben a Belső-Újlipótváros területén található parkolási helyzetet vizsgálták meg. A Szent István körút, Váci út, Victor Hugo utca és Újpesti rakpart által határolt területen a részben járdán kijelölt, ferde felállású parkolóhelyeknél a legrosszabb a helyzet, ahol az autósok 49 százaléka szabálytalanul a járdára túllógva parkol, ami jelentősen meghaladja az egyéb parkolóhelyek szabálytalanságainak arányát.

A felmérés rámutatott, hogy az önkormányzat megkezdte a járdák felszabadítását, azonban a helyreállítás ütemezése még nem készült el. A szervezet szerint a ferde felállású parkolóhelyeket 2026 decemberéig kellene megszüntetni, és egy átfogó tájékoztató kampányt, valamint zéró toleranciás büntetési rendszert kellene bevezetni.

A felmérés során harminc olyan utcaszakaszt is azonosítottak, ahol a parkolás határát semmilyen jel nem jelzi, ami ellentmond a KRESZ előírásainak és a műszaki normáknak. Az önkormányzatot felszólították a hiányzó jelzések pótlására.

A városrészben a parkolási igény túlzottan magas, a Dráva utca, Váci út, Szent István körút és Duna által határolt területen 6503 közterületi parkolóhely áll rendelkezésre, szemben a kiadott 9960, illetve 8300 darab ingyenes várakozási engedéllyel 2020-ban és 2021-ben. Az Újlipótvárosi Mobilitási Terv is elismeri, hogy a kiadott engedélyek száma meghaladja a rendelkezésre álló helyeket.

A megoldás érdekében a lakossági parkolási keresletet kell csökkenteni, és a többletbevételt alternatív közlekedési lehetőségek támogatására kell fordítani, hasonlóan más kerületekhez.

A rövid ideig megálló, várakozó gépjárművek problémáját az önkormányzat is felismerte, de a tervezett koncentrált rakodóhelyek még nem készültek el. A vizsgált 191 helyszín közül csak 24 helyen található kijelölt rakodóhely, így a belső-újlipótvárosi utcaszakaszok több mint 87 százalékán nincs lehetőség rövid idejű megállásra, árurakodásra.

A XIII. kerületi önkormányzat a felmérés eredményeire és javaslataira reagálva jelezte, hogy a képviselő-testület júniusban tárgyalta a mobilitási tervet, és jövőre új terv készül, amelynek menetrendjéről már egyeztettek a civilekkel.