A Volánbusz megszűnése és beolvadása a MÁV-ba

Az építési és közlekedési miniszter, Lázár János hivatalosan is elrendelte a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. egyesülését, amelynek eredményeképpen a Volánbusz teljesen beolvad a MÁV-ba és megszűnik önálló márkaként létezni.

A Magyarbusz.info információi szerint az állami tulajdonú személyszállító nagyvállalatok fúziója már régóta napirenden volt, és az úgynevezett MÁVAUT-koncepció jogi és adminisztratív folyamatainak 2024 végéig kell lezárulniuk. Az integrációs folyamat során a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt., valamint a MÁV-HÉV Zrt. személyszállítási üzletága és a MÁV Rail Tours Kft. egyesülnek, így egyetlen társaságként, MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatják majd tevékenységüket.

Az ígéretek szerint az integrációnak elsősorban cégjogi jelentősége lesz, és elvileg alig érinti majd a munkavállalók napi munkavégzését. A folyamat során kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy az utasok számára nyújtott szolgáltatások színvonala ne csökkenjen. A menedzsment működésével, a háttér- és támogatóterületek hatékonyabbá tételével összefüggő változások várhatóak.

A Volánbusz és a MÁV-Start összevonása már tavaly télen elkezdődött, amikor az Építési és Közlekedési Minisztérium úgy rendelkezett, hogy 2023. december 1-től közös vezérigazgató és egyesített igazgatóság irányítja a két nagy, személyszállítással foglalkozó közszolgáltató vállalat tevékenységét. 2024. február 1-je óta pedig már egységes szervezeti felépítés alapján működnek.

Lázár János szerint 10 éves folyamat ér véget

A közlekedési miniszter Facebook-oldalán kommentálta a híreket, kijelentve, hogy az integrációs folyamat nem most, hanem 10 éve kezdődött, és a Volánbusznak a MÁV-ba történő beolvasztásával csak pont kerül a végére. Lázár János szerint a hatékony és fenntartható működéshez szükség van egyetlen nagy, integrált nemzeti közlekedési vállalatra, ami a magyar vasúttársaság bázisán épül fel. Az egységes tarifarendszer és menetrend, a kisebb, de hatékonyabb vezetés, valamint a felesleges párhuzamosságok helyett összehangolt közlekedési szolgáltatások a cél. A vármegye- és országbérlet-rendszer, valamint a fővárosban végbement agglomerációs megállapodás is ezt a folyamatot erősíti. A MÁV, a Volán és a HÉV egy cég alá tartozik majd, a többi csak az eddigi átláthatatlan cégstruktúrán élősködő kisebb-nagyobb erőcsoportok utóvédharca.

„Olvasom itt-ott, hogy a régi volános világ temeti a céget. Pedig csak rendet teszünk!” – kezdte a csütörtök délutáni Facebook-bejegyzését az építési és közlekedési miniszter. Lázár János úgy véli, ennek megteremtéséről szól a vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszer, a fővárosi agglomerációs megállapodás és a cégcsoport integrációs folyamatának lezárása. "Egy a cég, egy a szolgáltatás és három a márkanév: MÁV, Volán és HÉV. A többi csak az eddigi átláthatatlan cégstruktúrán élősködő kisebb-nagyobb erőcsoportok utóvédharca" – jelentette ki a posztban a miniszter.