Az első magyar gyártmányú Lynx lövészpáncélos elkészült

Legördült a zalaegerszegi gyártósorról a Magyar Honvédség első magyarországi gyártású Lynx KF-41 gyalogsági harcjárműve, amelyet a honvédelmi miniszter szerdán jelentett be Zalaegerszegen, a Rheinmetall gyárában tartott rendezvényen.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf kiemelte, hogy a Lynx "egy másik univerzum a BTR-ekhez képest" a Magyar Honvédség kötelékében, képes felvenni a küzdelmet a világon bárhol a szövetségeseken kívüli összes harcjárművel, akár harckocsikkal is. Az ukrajnai háború újra bebizonyította, hogy hadiipart – harckocsigyártó, lőszergyártó kapacitásokat – nem lehet rögtönözni, ehhez hosszú távú fejlesztésre, tervezésre van szükség. Magyarország ennek a programnak az eredményeként "lassan visszatér abba az osztályba, ahova tartozott, a profi ligába" – tette hozzá a miniszter. A hadiipari üzemeket be kell illeszteni a nemzetgazdaság szövetébe, a kutatás-fejlesztés eredményeit pedig a civil szféra számára is elérhetővé kell tenni.

A csúcstechnológiás eszközök hadrendbe állításához és szükség esetén a harchoz magas szinten kiképzett katonákra is szükség van. Ezért hirdették meg éppen a Lynxre tavaly ősszel az első, "Embert a vasra!" elnevezésű toborzó kampányt, amelynek köszönhetően rendkívül elkötelezett honvédekből álló, hivatásos alakulatot sikerült felállítani. Magyarország törekvése, hogy a hadiipar le tudja gyártani a hadsereg minden szükséges felszerelését, ehhez azonban megbízható és kiszámítható partnerekre van szükség. Ezen a területen főleg a Rheinmetall partnerségét méltatta a miniszter.

Björn Bernhard, a Rheinmetall járműrendszerek üzletágának vezérigazgatója elmondta, hogy kevesebb mint egy évvel ezelőtt adták át a zalaegerszegi gyárat, ahol mostanra elkészült a legelső Lynx KF-41, a világ legmodernebb gyalogsági harcjárműve. Közölte, hogy a jövőben Zalaegerszegen gyártják majd a harcjárművek egyéb változatait is, így parancsnoki és felvezető járműveket, illetve mentőt is. Mindezen túl új légvédelmi rendszert is fejlesztenek, ami tovább növeli a magyar honvédelem erejét és Európa biztonságát.

Paul Walf, a Rheinmetall Hungary vezérigazgatója kiemelte, hogy Európa jelenleg legmodernebb, fejlesztő és tesztelő kapacitással is rendelkező gyárában évente több mint 100 járművet képesek gyártani. Jelenleg több mint 220 dolgozót foglalkoztatnak, de a következő években további 200 magyar alkalmazott felvételét tervezik.

Az MTI beszámolója szerint azonban a honvédelmi miniszter bejelentése nem egyedülálló esemény, hiszen már tavaly december 22-én is hírt adtak az első itthon gyártott KF-41 Lynx gyalogsági harcjármű gyárkapun történő kigördüléséről. A mostani bejelentés kapcsán felmerül a kérdés, hogy mi történt a harcjárművel az elmúlt hét hónap során, és hogyan került ismét a gyártósorra. A hadiipar sikerei mindannyiunk közös sikerét jelentik, így a következő hónapokban is figyelemmel kísérjük a fejleményeket.