Hollywood és a középkor szerelme

Hollywood már több mint egy évszázada rajong a középkorért, amely gazdag forrást jelent a filmkészítők számára. A BBC History magazin júliusi számában megjelent cikk a mozgókép korszakának kezdete óta tartó középkormániát mutatja be, amely a késő romantikus európai nacionalizmus jegyében született meg.

Az 1890-es évek óta a középkor ihlette filmek sokasága jelent meg a vásznon, kezdve az egyfelvételes újdonságoktól a hosszabb narratívákig. A műfaj nem létezik olyan formában, mint a western vagy a "szandálos-kardozós" filmek, de a középkor által inspirált alkotások széles skáláját láthattuk már, valós személyek és események, legendák vagy elképzelt világok alapján.

A korai filmeket a késő romantikus európai nacionalizmus és a színházi, operai hatások jellemzik, amelyek a modern közönség számára gyakran melodrámaiak. A hősiesség, a nemzeti érzés és a romantikus szerelem témái dominálnak, mint például A Nibelungok című filmben, amely Fritz Lang rendezésében a germán és skandináv történeteket dolgozza fel.

A középkori témájú filmek gyakran a defenzív nacionalizmust helyezik előtérbe, mint például El Cid vagy A rettenthetetlen esetében. Laurence Olivier V. Henrikje kivétel, amelyet az angol invázió hősies megvilágításában mutat be. Szergej Eisenstein A jégmezők lovagja című filmje a defenzív nacionalista eposzok klasszikus példája, amely a náci Németország fenyegetése idején készült, és a politika határozott befolyását mutatja a filmtörténetre.

A keresztes háborúk témája a modern politika által formált nehézsúlyú középkori téma, amelyet a filmek gyakran csak mellékesen érintenek, mint például a Robin Hood-filmekben. Ridley Scott Mennyei királyság című filmje a keresztes háborúk bonyolult ábrázolását mutatja be, ahol a jó és rossz karakterek nem egyértelműek.

A középkori filmekben gyakran az irodalom adja az alapot, és a szerelmi háromszögek, dilemmák kiemelt szerepet kapnak. Az Artúr királyról szóló történetek a romantikus szerelem és a lovagi hősiesség témáit ötvözik, míg Jeanne d’Arc története a női főszereplők központi szerepét hangsúlyozza.

A történelmi pontosság kérdése gyakran felmerül, de a filmek gyakran inkább a témához való hozzáállást tükrözik, mint A rettenthetetlen esetében, ahol a szerelmi románc és a szexuális tartalmú átértelmezés a politikai konfliktusokat is magában foglalja.

A középkori témájú filmek nem feltétlenül a történelmi pontosságról szólnak, hanem arról, hogy képzeletünket beindítva, maradandó élményt nyújtanak. A mozgókép korszaka tovább él, és a filmek továbbra is befolyásolják, hogyan képzeljük el a múltat.

A cikket Boross Anna fordította.

BBC History magazin
Júliusi lapszám