A Deák téri beléptetőkapuk története lezárult

Kedd reggelre a Budapesti Közlekedési Központ befejezte az M2-es metróvonal Deák Ferenc téri állomásának Sütő utcai kijáratánál lévő beléptetőkapuk eltávolítását. A kapukat, amelyeket az elektronikus jegyrendszer bevezetésének részeként helyeztek el 2017-ben, már nem lehet más célra felhasználni, ezért a BKK hulladékként kezeli őket.

Az e-jegyrendszer körüli pereskedés során a BKK részben visszanyerte a korábbi vezetés által kifizetett összegeket. Idén márciusban tíz év után pont került az elbukott budapesti e-jegyrendszer körüli ügy végére, amikor a Nemzetközi Választottbíróság döntése értelmében a BKK 5.950.000 euró kártérítést kapott a német Scheidt & Bachmann cégtől. A cég szerződésszegése miatt a BKK jogosan mondta fel a 2014-ben kötött szerződést. Ez a pénz a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére fordítható.

Az ügy lezárultával idén június 28-án kezdődött a Deák Ferenc téri metróállomás Sütő utcai kijáratánál a 2014-ben indult elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó beléptetőkapuk eltávolítása. A leszerelt kapuk másra nem használhatók, ezért a társaság a vonatkozó szabályok figyelembevétele mellett hulladékként kezeli azokat.

A Tarlós-féle városvezetés az utolsó percig tagadta, hogy gond lenne a projekttel, csak akkor mondták fel a vállalkozói szerződést, amikor a projektet finanszírozó Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) felmondta a hitelszerződést. Az elektronikus jegyrendszer tervezésére, kiépítésére és üzemeltetésére eredeti áron 91 millió eurós (akkori árfolyamon 27 milliárd forint) megbízást kapó Scheidt & Bachmann a hét fázisból csak négyet teljesített, a rendszer soha nem vált működőképessé.

Most az egyetlen metróállomáson kiépített, egyedül turista-rémisztgetésre alkalmas kapuk is eltűntek, ezzel a soha el nem készült budapesti elektronikus jegyrendszer egyetlen látható mementója is megszűnt létezni. Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a beléptetőkapuk elbontásáról Facebook-bejegyzésben emlékezett meg, amelyben „eltüntettük a felelőtlenség szimbólumát” jelentette ki, utalva a korábbi BKK-vezetés által felelőtlenül elindított e-jegyrendszer kudarcára. Azt is megemlítette, hogy Budapest teljes területére kiterjesztik a BKK Pay&Go szolgáltatását, amelyben papíralapú jegyek helyett bankkártyával igazolható az utazási jogosultság.