A Déli Körvasút éjszakai munkáinak leállítása: civilek és Lázár János közötti nézeteltérés

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK) szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium az ő kérésükre állította le a Déli Körvasút éjszakai munkálatait, de Tóth Sándor, az egyesület elnöke Lázár János döntését színjátéknak tartja, mivel a miniszter az illegális fakivágások ellen nem lépett fel.

Március 20-án a POPÉK tüntetett az Építési és Közlekedési Minisztérium előtt, majd másnapra meghívást kaptak a minisztériumba. Tóth Sándor elmondása szerint a találkozón felvetették a cölöpverések miatti zajproblémákat, amire Lázár János államtitkára a határidők miatt nem akart engedni, de a miniszter végül rászólt az államtitkárra. A POPÉK elnöke szerint korábban sem a kormány, sem a minisztérium nem volt nyitott a beruházással kapcsolatos panaszaikra.

A beruházás körüli jogsértések miatt több jogi eljárás is folyamatban van, és a POPÉK szerint a magyar kormány nem orvosolta az antidemokratikus és jogállamiság-ellenes lépéseket. Tóth Sándor hozzátette, hogy a projekt nemcsak jogi, hanem környezeti és közlekedési szempontból is aggályos, és a beruházás miatt a lakosság egészségét és élhetőségét is veszélyezteti a zaj és rezgésterhelés. Az Uniónak írt januári levelükre még nem kaptak választ.

A POPÉK elnöke beszámolt arról is, hogy 2024. március 20-tól több mint ezer fát vágtak ki a projekt nyomvonalán, amelyek közül 184 darab egy közpark részeként, önkormányzati területen található volt, és a kivágásokhoz nem adtak engedélyt. A fakivágások miatt a helyi önkormányzat rendőrségi feljelentést tett, és a kár anyagi értéke 5 000 és 10 000 euro között lehet. Lázár János a fakivágásokkal kapcsolatban állítólag azt válaszolta, hogy nem tudja a kivitelezőt utasítani.

A Déli Körvasút több mint 330 milliárd forintos beruházás keretében valósul meg, mely során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót és egy monumentális zajvédő falat építenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, és összesen közel 13 kilométer vágányt építenek.

A kormány 2023 őszén katonai célú beruházássá minősítette a projektet, ezzel kizárva a civilek és az újbudai önkormányzat tiltakozási lehetőségeit. Gulyás Gergely elismerte, hogy a Déli Körvasút nem katonai célokat szolgál, az átminősítést csak azért hajtották végre, hogy a kormány a vasutat a saját elképzelései szerint építhesse meg.

Segesvári Csaba