Kína válaszlépéseket fontolgat az EU intézkedéseire

Az Európai Unió által bejelentett büntetővámokra reagálva Kína megtorló intézkedéseket helyezett kilátásba, többek között az európai pálinka- és szeszesital-import vizsgálatát kezdeményezve.

Az Európai Unió június közepén hozta nyilvánosságra, hogy büntetővámokat vezet be a kínai elektromos autók importjára, válaszul arra, hogy Peking állami támogatásokkal torzítja a piacot. Az ideiglenes vámok, amelyek a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályai szerinti tárgyalások idejére kerültek bevezetésre, július 5-én léptek életbe.

Kína válaszul bejelentette, hogy dömpingellenes vizsgálatot indít az európai pálinkaimport kapcsán, és ezzel egy időben fokozta a feszültséget az EU-val. A kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője hangsúlyozta a tárgyalások szükségességét, de egyúttal utalt a megtorlás lehetőségére is, például az EU sertéshúsimportjával kapcsolatos vizsgálatra hivatkozva. A kínai kormány július 18-án tartandó meghallgatást tervez, ahol megvitatják az európai pálinkatermelőkkel kapcsolatos állításokat.

Kína többször is felszólította az EU-t, hogy törölje az elektromos járművekre kivetett vámokat, és jelezte tárgyalási hajlandóságát, ugyanakkor kijelentette, hogy minden szükséges lépést megtesz a kínai cégek védelme érdekében. Az elektromos járművekre kivetett vámok jelenleg négy hónapig érvényesek, és ebben az időszakban várhatóan intenzív WTO-tárgyalások folynak majd a felek között.

Az év eleje óta Kína vizsgálatokat indított az európai pálinka- és sertéshúsimport ellen, elsősorban a francia, spanyol, holland és dán kereskedelmi érdekeltségeket célzó intézkedésekkel. A Global Times beszámolója szerint a kínai tisztviselők fontolgatják az európai tejtermékek behozatala elleni szubvenciós vizsgálatot és a nagymotoros benzinüzemű gépkocsikra kivetendő vámokat is. Elemzők szerint Kína a pálinka- és sertéshúsimport vizsgálatával Franciaországot és Spanyolországot próbálja meggyőzni, hogy csatlakozzanak azokhoz az országokhoz, mint például Németország, amelyek autógyártói jelentősen függnek a kínai piactól, és ezáltal lobbizzanak az EU-nál a vámok eltörlése érdekében.