Azonnal adja le a terepjárójának a kulcsát, ha tényleg jót akar!

Az autógyártók a zöldátállás mellett érvelnek, miközben a vásárlókat a nagyterű SUV-k, azaz városi terepjárók felé terelik. A környezetvédelem jegyében azonban kisebb járművekre és alternatív közlekedési eszközökre lenne szükség. A Totalcar és Greenpeace szakértői szerint a gyártók és a szabályozások nem támogatják kellőképpen ezt az irányt.

A Greenpeace Magyarország klíma- és energiakampány felelőse, Perger András szerint a járművek mérete és tömege növekedésével egyenes arányban nő az anyag- és energiaigény, ami fokozza a környezeti terhelést. Habár az elektromos autók terjednek, az autók mérete az 1970-es évek óta folyamatosan nő, ami mögött többek között biztonsági okok állnak.

Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország vegyianyag-szakértője kiemelte, hogy az elektromos városi terepjárók nagyobb akkumulátorokat igényelnek, ami növeli az akkumulátorigényt az ellátási lánc egészén keresztül. A gépjárművek méretének csökkentését javasolják a szakértők, de a piac a nagyméretű városi terepjárók felé halad.

2022-ben a világszerte elérhető elektromos járművek 55 százaléka SUV volt, és a városi terepjárók globális szén-dioxid-kibocsátása megközelíti az 1 milliárd tonnát. Az elektromos járművek gyártása, akkumulátorral együtt, akár több mint kétszer akkora üvegházgáz-kibocsátással járhat, mint a benzines vagy dízel autóké.

A Totalcar lapigazgatója, Balló Marcell szerint a nagyobb súlyhoz és termethez nagyobb teljesítményű motorokra van szükség, ami magasabb károsanyag-kibocsátást eredményez. Az elektromos autók esetében a nagyobb akkumulátor szükségessége a hatótáv eléréséhez további súlygyarapodást és fogyasztásnövekedést okoz. A technológia fejlődése ellenére a nagyobb akkumulátorok előállításának és újrahasznosításának környezeti következményei jelentősek.

Balló Marcell kiemelte, hogy a nagyobb elektromos autók környezeti hatásait több tényező befolyásolja, mint például az akkumulátor előállításához szükséges nyersanyagok bányászatának helye és módja, a gyártási folyamatok, és az energiamix. Egy átlagos méretű, hátsókerék-meghajtású Tesla Model 3 például 14 kilowattórát fogyaszt száz kilométerre, míg a nagyobb és súlyosabb Model S Plaid fogyasztása 20 kilowattóra felett alakul.

A városi terepjárók népszerűségének oka a státuszszimbólum jelleg, a kényelmes be- és kiszállás, a rossz minőségű úthálózat, vagy a biztonság iránti igény. Azonban a városi terepjárók jellemzően sem a városi, sem a klasszikus terepjárásra nem alkalmasak.

Az EU szabályozása szerint az új autók flottájának átlagos szén-dioxid-kibocsátása 95 gramm/kilométer alatt kell maradjon, ami a gyártókat a nagyobb autók felé tereli. A kisebb autók esetében a szigorú környezetvédelmi előírások költségei a vásárlókra hárulnának. Az elektromos kisautók ára közelít a belső égésű motorosok szintjéhez, de még mindig magasabb.

: Index