Az érsekújvári vonatbaleset okai

A Deník N nyomozása szerint az érsekújvári vonatbalesetet az okozta, hogy a vasúti átjáró sorompóját és fényjelezését elfelejtették visszakapcsolni.

Csütörtök délután történt meg a tragikus baleset, amikor a Prágából Budapestre tartó EC 279 gyorsvonat egy busszal ütközött az Érsekújvár és Udvard közötti szakaszon, és a halálos áldozatok száma a késő esti órákra már hétre emelkedett. Jozef Ráž közlekedésügyi miniszter szerint emberi mulasztás áll a baleset hátterében, mivel a vonatnak nem kellett volna ott lennie a síneken. Ráž hozzátette, hogy a balesetet több tényező, köztük az időjárás is előidézhette, mivel az esőzések miatt az egyik sínt elárasztotta az eső, így a vágányt üzemen kívül helyezték.

A Deník N információi szerint azonban a helyzet ennél összetettebb. Úgy tűnik, hogy a nemzetközi járatot ráengedték a vágányra, amelyet papíron újra üzembe helyeztek, de a sorompót és a fényjelzést nem kapcsolták vissza, ami miatt az autók és a balesetet szenvedő autóbusz is úgy hajtott az átjáróba, hogy semmi nem figyelmeztette őket az érkező vonatra.

Az Aktuality szerint a vágányt a felső vezeték meghibásodása miatt kellett előző nap üzemen kívül helyezni, és a karbantartási munkálatokat követően, 16.38-kor újra üzembe helyezték. A Metropolitan EC vonat 16.57-kor érkezett meg az érsekújvári állomásra, ahol a cseh mozdonyvezetőt arra utasították, hogy folytassa az útját azon a vágányon, amelyen nemrég feloldották a vágányzárat. A vonat 17.01-kor hagyta el az állomást, és körülbelül 100 km/órás sebességgel ütközött az Arriva társaság autóbuszával.

A közlekedésügyi minisztérium szerint az átjáró üzemeltetésszerűen működött, de az egyik vágánnyal nem kapcsolták újra össze, noha az információs rendszerben a vágány már üzemképesen világított. Ráž miniszter elmondása szerint a karbantartási munkálatok során a felső vezetéket is lekapcsolták, így az átjáróval való összeköttetést is, és mivel a sorompókat minden vágányhoz külön kapcsolják, a vágány és a sorompó nem voltak összekapcsolva. Ha a felső vezetéket lekapcsolják az áramellátásról, akkor az alatta levő vágányon nem haladhatnak vonatok, kivéve a karbantartást végző járműveket.