Air Europa gépének kényszerleszállása Brazíliában

Mintegy harminc utas megsérült egy Air Europa járaton, amelynek Brazíliában kellett kényszerleszállást végrehajtania a turbulencia miatt. Az eset egy Madridból Montevideóba tartó Boeing 787-es repülőgépen történt, amelyet erős turbulencia ért, és ezért Natal repülőterére irányították át.

Az Air Europa légitársaság tájékoztatása szerint a gép biztonságosan földet ért, és a sérült utasok ellátásban részesültek. A Flightradar24 repüléskövető oldal adatai szerint a turbulenciába került repülőgép egy Boeing 787-9 Dreamliner volt. A légitársaság bejelentette, hogy egy másik gép hétfőn elindult Madridból, hogy a Brazíliában rekedt utasokat Montevideóba szállítsa.

Az interneten közzétett felvételek tanúsága szerint a repülőgép utastere több helyen megsérült, és egy utast az ülések feletti csomagtárolóból kellett kimenteni. Más képek törött üléseket és megrongálódott mennyezeti paneleket mutattak. Az utóbbi időben több hasonló eset is történt, például a Singapore Airlines és a Qatar Airways járatainál is, ahol utasok sérültek meg a turbulencia következtében, és egy Singapore Airlines járaton egy ember meg is halt. Bár az ilyen erős turbulencia ritka, a jelenség egyre gyakoribbá válik, amiért részben a klímaváltozás tehető felelőssé. A BBC jelentése szerint a sérülteket kórházba szállították.

A 339 személy szállítására alkalmas repülőgépen utazók beszámolója szerint a Boeing 787 egyszer csak zuhanni kezdett, így akik nem voltak bekötve, a plafonnak csapódtak. A sebesültek főként az arcukon és végtagjaikon szenvedtek zúzódásokat, valamint kisebb töréseket.

A Boeing repülőgépeivel kapcsolatban több probléma is felmerült az utóbbi időben. Május elején egy Boeing 737 gyulladt ki egy szenegáli repülőgépen felszállás közben, és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) nemrég arra figyelmeztette a repülőgépcéget és az utazókat, hogy egy elektromos hiba miatt akár 300 Boeing 777-es robbanhat fel. Az FAA több eljárást is folytat a Boeing ellen, és az Amerikai Igazságügyi Minisztérium akár büntetőeljárást is indíthat a folyamatos biztonsági és minőségi hiányosságok miatt. Ennek ellenére egyelőre nincs bizonyíték arról, hogy a kényszerleszállást műszaki hiba miatt kellett végrehajtani.

Az Air Europa esete ismét ráirányította a figyelmet arra, hogy mennyire fontos betartani a biztonsági előírásokat repülés közben - például mindig bekapcsolva tartani a biztonsági övet -, hiszen ezekkel jelentősen csökkenthetők a sérülések esélyei egy váratlan turbulencia során. A statisztikák mégis azt mutatják, hogy a légi közlekedés még mindig rendkívül biztonságos, a turbulenciából eredő halálesetek és sérülések ritkák. A 2023-as évben 37 millió kereskedelmi légi járat között nem volt halálos áldozat.