Az osztrákok a létszámhiánnyal küzdő HungaroControlt hibáztatják a járatkésésekért

Az osztrák légiirányítási vezető szerint az európai légtérben bekövetkező késésekért a létszámhiánnyal küzdő HungaroControl a felelős, ezért felszólította a magyar kormányt, hogy biztosítson jobb munkakörülményeket a légiforgalmi irányítóinak. A légiközlekedési káosz továbbra sem csitul, most éppen a Wizz Air szicíliai járatai késtek több napot.

Daniel Liebhart, az osztrák Vida szakszervezet légiközlekedési osztályának vezetője szerint az európai légiközlekedésben megszaporodott késések egyik fő oka a HungaroControl. Liebhart azt írta a szakszervezet oldalán, hogy a magyar munkatársak egy mérgező vállalati környezetben dolgoznak, ami miatt egyre többen hagyják el nemcsak a HungaroControlt, hanem akár az országot is. Az állami légiforgalmi irányítás nem képes megfelelni a munkaerő minimális elvárásainak a szociális színvonal és a fizetés terén.

A magyar kormány negatív hozzáállása a szakszervezetekkel és a munkavállalókkal folytatott szociális párbeszéddel szemben, valamint a különböző jogszabályi intézkedések miatt az elmúlt években folyamatosan romlottak a kollégáik munkakörülményei Magyarországon. Liebhart felszólította a magyar kormányt, hogy ne állítson további akadályokat a társadalmi párbeszéd útjába, és a magyar EU-elnökség kezdete alkalmából arra kéri az ország vezetését, hogy biztosítson jobb munkakörülményeket a HungaroControl légiforgalmi irányítóinak.

Az európai légiforgalmi irányítók tudásuknak lehető legjobban megfelelve próbálnak mindent megtenni annak érdekében, hogy megbirkózzanak a nagy forgalommal, azonban a közlekedésben több szűk keresztmetszet is van, amit nem utolsósorban a magyar légiirányításnál tapasztalt létszámhiány okoz. Az RTL Híradó szerint a Wizz Air kommunikációs vezetője, Radó András is megerősítette, hogy a légiirányítók hiánya miatt akár órákat is várakoztatják a repülőgépeket.

Több napot késtek a Wizz Air szicíliai járatai

A Wizz Air Budapestről induló szicíliai járata több napos késéssel érkezett meg Cataniába. A gépnek hétfő este kellett volna felszállnia, de az utasokat csak azután tájékoztatták a járat törléséről, hogy már átmentek a kapun. Az utasok étkezési kupont kaptak, és többszöri módosítás után a gép végül szerda hajnali fél 4-kor szállt fel.

Az utasok között voltak, akiknek szállást biztosítottak, de többen is arról számoltak be, hogy a Wizz Air semmilyen tájékoztatást nem adott, csak értesítéseket küldött a járat további késéseiről. Többen két éjszakát is a reptéren töltöttek, köztük idősek és gyerekek.

A többi fapados légitársaság is érintett

A magyar–skót Eb-meccsre nem érkeztek meg a magyar szurkolók, Rómából pedig nem tudtak hazajutni. Törökországba, Barcelonából, Bariból és Milánóból sem jutottak el Budapestre az utazni vágyók, és Ferihegyről sem tudtak elindulni Palermóba és Algheróba.

A szerkesztőségünkbe érkező olvasói levelekből az derült ki, hogy többnyire magyarázat, érdemi tájékoztatás és ellátás/elszállásolás nélkül vesztegelnek az utasok a terminálokban. A Wizz Air szerint a késéseket és járatkimaradásokat az időjárási viszonyok okozták, amelyekre az európai légiirányítási rendszerek nem voltak felkészülve.

Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő azonban cáfolta azt, hogy a légiirányítók lennének a ludasak a sok késésben. Szerinte az ukrán légtérzár, valamint a nagyon gyakran előforduló nagy kiterjedésű zivatarláncok miatt tud a magyar légtér sokszor kevesebb gépet kezelni. A Hungarocontrol a légtérzárral és a viharokkal indokolta a késéseket, és közölte, hogy 2019 óta még nőtt is a légiforgalmi irányítók létszáma, 179 főről 185 főre.