Lufthansa részesedést szerez az ITA Airways-ben az EU jóváhagyásával

Az Európai Unió versenyhivatala engedélyezte, hogy a Lufthansa 325 millió euróért (közel 130 milliárd forint) megvásárolja az olasz állami légitársaság, az ITA Airways 41 százalékát, amivel a német vállalat erősítheti pozícióit a dél-európai piacon.

A tranzakcióhoz az Európai Unió több feltételt szabott. A Lufthansának le kell mondania néhány belföldi járatról, amelyeket a versenytársak, köztük a brit EasyJet és a spanyol Volotea vehetnek át. Emellett a hosszabb távú járatok esetében is kötelezettséget vállalt bizonyos idősávok feladására, hogy elősegítse a verseny élénkítését, a jobb átszállási lehetőségeket és a járatok gyakoriságának növelését.

A Lufthansa az ügylet lezárását csak azután hajthatja végre, hogy a versenytársak megkezdték az érintett járatok üzemeltetését. A német légitársaságnak továbbá lehetősége lesz a jövőben az ITA Airways teljes megvásárlására, amennyiben az olasz cég pénzügyi helyzete javul.

Az ITA elődje, az Alitalia évtizedekig pénzügyi nehézségekkel és mentőcsomagokkal küzdött. A Lufthansának valószínűleg jelentős beruházásokra lesz szüksége az olasz légitársaság újjáépítéséhez.

Az Európai Bizottság komoly engedményeket követelt a német légitársaságtól, hogy az üzletnek semmiképp ne legyen versenytorzító hatása. A Lufthansa és Olaszország megállapodott, hogy az olasz rövid távú útvonalakat átengedik egy vagy két riválisnak. Az akvizíció után egyesült vállalat úgynevezett résidőcserét is köt majd a riválisokkal a hosszú távú útvonalakon, hogy növeljék a járatok gyakoriságát és javítsák az egy megállóval rendelkező gépek összeköttetését.

A Lufthansa az év eleji sztrájkok miatt növekvő munkaerőköltségekkel szembesült, és az ügylet része annak a törekvésnek, hogy a növekvő működési költségek ellensúlyozására növeljék méretüket.

Az EU versenyhatósága jelenleg más nagy légitársaságok ügyleteit is vizsgálja, beleértve a brit-spanyol IAG és a francia Air France tervezett akvizícióit, amelyek során előbbi az Air Europát, utóbbi pedig a skandináv SAS légitársaság 19,9 százalékos tulajdonrészét kívánja megszerezni. Az európai szabályozók aggódnak amiatt, hogy a régió három legnagyobb légitársasági csoportja – az IAG, az Air France és a Lufthansa – túlságosan dominánssá válik, ami csökkentheti a fogyasztók választási lehetőségeit és a repülés megfizethetőségét.