A Temu fenyegeti a hazai online kereskedelmet

Miközben Magyarországon a bankkártyás fizetések egyre inkább teret hódítanak az online térben, aggodalomra ad okot, hogy az ázsiai Temu piactér előretörése miatt a hagyományos boltokban nagyobb mértékben nőtt a kártyás fizetések aránya, mint a hazai webáruházakban – figyelmeztet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

A magyarországi bankkártyás költések terén jelentős változásokat tapasztalhatunk. Minden itthon elköltött 100 forintból 24 forintot már online fizetünk ki, ami jelentős mértékű növekedést mutat. Az online bankkártyás költés 876 milliárd forintot tett ki, ami 17,2 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi adatoknál. Ezzel szemben a fizikai boltokban történő kártyás költések 3719 milliárd forintot értek el, ami 8,3 százalékos emelkedést jelent.

Gergely Péter kiemeli, hogy a tranzakciók számának növekedése kapcsán először fordult elő a hazai bankkártya-történelemben, hogy a fizikai boltokban történő kártyás tranzakciók aránya nagyobb mértékben nőtt, mint az online kereskedelemben. A boltokban 407 millió alkalommal fizettek a vásárlók kártyával 2024 első negyedévében, ami 10,4 százalékos növekedés, míg a webshopokban a kártyás vásárlások száma 50,2 millió volt, csupán 8,9 százalékkal haladva meg az előző év azonos időszakát.

A Temu letarolja a hazai online kereskedelmet

A hazai online kereskedelem lassulását az ázsiai webshopok, különösen a Temu térnyerése okozza. A külföldi online vásárlások száma háromszor gyorsabb ütemben nőtt az év elején, mint a hazai webáruházaké. Az első három hónapban 36,3 millió külföldi internetes vásárlást jegyeztek, míg a nemzetközi piactereken elköltött összeg 556 milliárd forintot ért el, 27,7 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbi adatokat.

A hazai webshopok piaci részesedésének csökkenése is megfigyelhető. Míg egy évvel ezelőtt az online kártyás fizetések 61 százalékát bonyolították hazai kereskedőknél, idén március végéig ez az arány 58 százalékra csökkent. Az online fizetési forgalom értékében még drasztikusabb a visszaesés: a teljes online bankkártyás fizetési forgalom kétharmada volt hazai webshopokban egy évvel ezelőtt, míg idén az első negyedévben ez az arány már csak 61 százalék felett van.

Annak ellenére, hogy az ázsiai versenytársak egyre erősebbek, a szakértő szerint a kereskedőknek érdemes megfontolniuk az online értékesítés bevezetését. Gergely Péter szerint ezt támasztja alá, hogy a hagyományos boltokban az átlagos bankkártyás fizetés összege 9130 forint, míg a webshopokban ez az összeg közel kétszerese, több mint 17 450 forint.