A jövő versenyautói: Hidrogén hajtású csodák a Le Mans-i 24 órás versenyről

A Le Mans-i 24 órás autóversenyen bemutatkozott a H24EVO és a Foenix H2, két különleges hidrogén hajtású versenyautó, amelyek a zéró emisszió jegyében készültek, és a hagyományos belsőégésű motorok mellett üzemanyagcellás technológiát is alkalmaznak.

A nemrégiben megrendezett 92. Le Mans-i 24 órás autóversenyen a H24EVO versenyautó prototípusa került bemutatásra, amely 7,8 kilogramm 700 baros hidrogénből állít elő elektromos energiát, és egy 884 lóerős villanymotor hajtja. A versenyautó 1,3 tonnás tömegével jelentősen könnyebb, mint a hagyományos akkumulátoros villanyautók, és 2 perces tankolást követően 30 percig versenytempóban használható.

A Le Mans-i versenyen egy másik izgalmas hidrogénes fejlesztéssel is találkozhattunk, a Foenix H2-vel, amely egy belsőégésű motorral rendelkezik, és a hengereiben égeti el a hidrogént. A Foenix H2 egy GT3 kategóriás versenyautó, amelynek közepén, a sofőr mellett helyezkedik el a hidrogéntartály, és egy 6,2 literes V8-as motor biztosítja a 612 lóerős teljesítményt.

A Foenix H2 4,95 méter hosszú, 1,24 méter magas, és 280 km/h a végsebessége. A francia gyártó és az amerikai Saleen bejelentette, hogy közös fejlesztésük eredményeképpen egy közutakon is használható hidrogénes sportkocsi fog megjelenni, amelyet egy biturbó V6-os belsőégésű motor fog hajtani.

A Le Mans-i 24 órás versenyen induló Hypercarok még nem érik el a zéró emissziót, de a versenybenzin már 100 százalékban megújuló forrásból származik, és a károsanyag-kibocsátást 65 százalékkal sikerült csökkenteni. Az üzemanyagot a Total szállítja, míg az olajok tekintetében szabad kezet kapnak a csapatok, többek között az ExxonMobil kenőanyagait használják.

A Hypercar kategóriában csak hibrid hajtáslánc használható, és a kocsik teljesítménye 680 lóerőre korlátozott. Az LMDh szabályrendszer szerint épített kocsik hátsó villanymotorja 68 lóerős, míg az LMH keretrendszer 272 lóerős első villanymotort tesz lehetővé. Az akkumulátorok kicsik és könnyűek, például a Penske csapat Porsche 963-asai ilyen telepekkel vannak felszerelve.

A Le Mans-i versenyen 9 gyártó 23 autója indult a csúcskategóriában, és jövőre az Aston Martin Valkyrie is ott lesz a rajtrácson. A hidrogénes versenyautók még váratnak magukra, de a tervek szerint 2028-ra készülhet el az első lokálisan zéró emissziós WEC versenyautó. A Michelin a hivatalos gumibeszállító.