A mesterséges intelligencia felülmúlta a diákokat

Újabb aggasztó fejlemények történtek a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepével kapcsolatban, miután a ChatGPT által generált válaszok jobb eredményeket értek el egyetemi vizsgákon, mint a valódi hallgatók.

A Reading Egyetem kutatói által végzett kísérlet során 33 fiktív diákot "irattak meg" pszichológiai alapképzés modulzáró tesztjeit, melyekre a válaszokat a ChatGPT szolgáltatta. A mesterséges intelligencia által generált teszteket a valódi hallgatók dolgozataival együtt értékelték, anélkül, hogy a javító tanárok tudták volna, melyik munka származik gépi intelligenciától.

A Plos One folyóiratban közzétett tanulmány szerint a mesterséges intelligencia átlagosan fél osztályzattal jobban szerepelt, mint az egyetemisták. Ráadásul a mesterséges intelligencia által írt esszék 94%-a nem keltett gyanút a vizsgáztatókban, ami arra utal, hogy a diákok észrevétlenül csalhattak volna az AI segítségével. A The Guardian beszámolója szerint az oktatók a 33 ilyen dolgozatból csupán egyre mondták rá, hogy valószínűleg mesterséges intelligencia készíthette, az összes többi jobb osztályzatot kapott, mint a valódi diákok, ami azt mutatja, hogy a ChatGPT átment a Turing-teszten.

A kutatásból az is kiderült, hogy az első- és másodéves hallgatók vizsgáin a mesterséges intelligencia jobban teljesített, de a harmadévesek tesztjein már az emberek vitték a prímet. Ez arra utal, hogy a mesterséges intelligencia jelenlegi fejlettségi szintje még nem képes megbirkózni a magasabb szintű pszichológiai absztrakt gondolkodással.

Az eset kapcsán az akadémikusok sürgős intézkedéseket sürgetnek az AI segítségével történő csalások megelőzése érdekében. Egy példa erre a Glasgow-i Egyetem, ahol nemrégiben újra bevezették a személyes vizsgákat. Peter Scarfe, az egyetem egyik tudósa szerint az, hogy a mesterséges intelligencia már képes úgy érvelni és fogalmazni, mint egy valódi diák, azt mutatja, hogy a tudomány és az akadémizmus komoly bajban van. Szerinte a kézzel írott beadandókhoz nem kell (teljesen) visszatérni, de az biztos, hogy a tudományos műhelyeknek fejlődniük kell az MI-vel szemben.

A legnagyobb kérdés pedig az, hogy ha valakinél felmerül a gyanú, hogy a mesterséges intelligenciát használta a dolgozata elkészítéséhez, akkor ezt a jövőben hogyan lehetne bebizonyítani. A jelek szerint ugyanis már az ilyen munka felismerése is kihívásokat jelent az oktatók számára.