Heti 7900 töltőpont létrehozására lenne szüksége Európának

Az autóipar jelentős hatással van az európai gazdaságra, és az elektromos járművek iránti növekvő kereslet új kihívásokat és lehetőségeket teremt az iparág számára. Az Európai Bizottság 2030-as céljainak eléréséhez hetente 7900 töltőpont létrehozására lenne szükség, ami jelenleg elmarad a tervezett ütemtől.

Az európai autóipar több mint 13 millió munkahelyet biztosít, és több mint 100 milliárd eurós többletet termel, így alapvetően meghatározza a kontinens jólétét és versenyképességét. Az autóiparban dolgozók száma az összes uniós munkahely közel 7 százalékát teszi ki, és az ágazat által termelt forgalom az EU GDP-jének több mint 7 százalékát adja. Az autóipar évente 59,1 milliárd eurót fordít K+F tevékenységekre, ami az EU teljes kutatás-fejlesztési projektjeinek 31 százalékát képviseli.

Az elektromos autók eladásai az elmúlt öt évben hatszorosára nőttek, és 2023-ban 3,5 millióval nőttek a 2022-es szinthez képest, ami 35 százalékos emelkedést jelent az előző évhez viszonyítva. Európában az idei év első négy hónapjában az új autók regisztrációja 6,6 százalékkal emelkedett, és a tisztán elektromos autók az EU autópiacának közel 12 százalékát tették ki, míg a hibrid-elektromos járművek részesedése 24,9 százalékról 29,1 százalékra nőtt.

Azonban a töltőállomások száma és bővülése elmarad a tervezett ütemtől. Az Európai Bizottság 2030-ra 3,5 millió töltőpont létrehozását tűzte ki célul, ami évente közel 410 000, azaz hetente 7 900 új töltőpont telepítését jelenti. 2023 végén EU-szerte 632 423 nyilvános töltőpont volt elérhető, és ebben az évben mintegy 153 000 új nyilvános töltőpontot telepítettek.

A töltők típusa is problémát jelent, hiszen az AC töltők lassabb töltést tesznek lehetővé, míg a DC töltők gyorsabb töltést biztosítanak. Az EU-szerte rendelkezésre álló töltőpontokból mindössze 13,5 százalék volt képes gyorstöltésre.

Az autóipar meghajtási módjának átalakulásával a beszállítói körök is jelentősen módosulnak. Az elektromos járművek hajtásláncainak egyszerűsége miatt egy tisztán elektromos autóban 80-90 százalékkal kevesebb alkatrész van, mint a hagyományos autókban. Az Európai Unió teljes akkumulátorgyártási kapacitása 2030-ra 700 és 1200 gigawattórára növekedhet, amivel éves szinten 11 millió új autóba elegendő energiatárolót fog tudni legyártani.

Az európai vezető járműgyártók komoly kihívásokkal szembesülnek, például a Mercedes cégcsoport közel 4,5 százalékos bevételcsökkenést tapasztalt, míg a Volkswagen cégcsoportnál az utóbbi közel 20 százalékkal haladta meg ezt a tavalyi kiesést. A Stellantis 12 százalékkal, a BMW pedig csupán 0,65 százalékos visszaesést tapasztalt a bevételnél. A Toyota csoport viszont növelte részesedését.

Az európai autóipar jelenleg nagy változások előtt áll az elektromos járművek térnyerésével, ami jelentős terhet ró az iparág szereplőire, miközben új lehetőségeket is kínál a piacnak.