Kidurrant a villanyautós lufi? Friss EU-s felmérés megadja a választ!

Bár néhány autógyártó az elektromos átállás lassítása mellett döntött, a vásárlók továbbra is villanyautókkal képzelik el a jövőjüket, és egy friss európai uniós felmérés szerint több mint fele fontolgatja első elektromos autójának megvételét.

Az Alternatív Üzemanyagok Európai Megfigyelőközpontja által végzett felmérés tizenkét uniós tagállamban zajlott, ahol összesen 19 080 főt kérdeztek meg vásárlási szándékaikról és autóhasználati szokásaikról. A nem villanyautót vezető válaszadók 57%-a jelezte, hogy rövid, közép vagy hosszú távon terveznek elektromos autó vásárlását, 18% bizonytalan volt, míg 25% elutasította az ötletet. Magyarországon azonban még pozitívabb a helyzet, itt 67% fontolgatja a villanyautó vásárlását, és csak 20% mondott határozott nemet.

A magyar válaszadók számára nem az éghajlati előnyök, hanem a menettulajdonságok a legfontosabbak, ezt követi a használat gazdaságossága és az egészségügyi előnyök, mint például a kipufogógázok hiánya. A legnagyobb hátrányként az árat jelölték meg, a magyar vásárlók átlagosan 10 ezer eurót szánnának elektromos autóra.

A felmérésben részt vevő országok lakói általában az elektromos autók klímakímélő működését tartják a legnagyobb előnynek, amit a költséghatékonyság és a vezetési karakterisztikák követnek. A hátrányok között az autók magas ára áll az első helyen, de a töltési lehetőségek hiánya és a nyilvános töltőpontok számának alacsonysága is problémát jelent. Az átlagos vásárló körülbelül 20 ezer eurót, azaz körülbelül 8 millió forintot lenne hajlandó fizetni egy villanyautóért.

Az európai zöld megállapodás célja a közlekedési szektorból származó üvegházhatású gázok kibocsátásának 90%-os csökkentése 2050-re. A villanyautózás előtt álló akadályok, mint az akkumulátorárak csökkenése, a hatótáv növekedése és a töltőinfrastruktúra bővülése, egyre inkább leomlanak. Ennek ellenére az elektromos autók továbbra is csak az uniós személyautó-flotta 1,68%-át teszik ki.