A buszsofőrök létszámhiánya hamarosan megszűnhet

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a busz-, troli-, metró- és villamosvonalakon tapasztalható létszámhiány nem veszélyezteti a menetrend szerinti közlekedést, és a közeljövőben a helyzet várhatóan javulni fog.

A BKK válaszában, amelyet a 24.hu kérdéseire küldött, kifejtette, hogy a járművezetők a BKV és az ArrivaBus alkalmazásában állnak. Az ArrivaBus a buszszolgáltatás egyharmadát biztosítja, a többi feladat a BKV-nak jut. A BKV Zrt. jelenleg 2000 autóbusz-, 300 trolibusz-, 950 villamos- és 330 metróvezetőt foglalkoztat teljes munkaidőben. A cég kiemelte, hogy 2023 szeptemberében az elsők között tette elérhetővé azt a jogszabályoknak megfelelő képzést, amellyel a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők – a C kategóriás képzést átugorva – megszerezhetik az autóbusz-vezetéshez előírt D kategóriás jogosítványt. Ennek és az intenzív toborzásnak köszönhetően a gumikerekű ágazatokban csökkent a létszámhiány, és a jelenlegi tanulók, akik száma 300 fő, munkába állásával a hiány várhatóan megszűnik.

A vasúti ágazatokban azonban még mindig 70–90 fő hiányzik, amit részmunkaidős munkavállalók bevonásával igyekeznek pótolni. A BKV a bérek emelésével is próbálja vonzóbbá tenni a munkaköröket, 2022-ben 15 százalékkal, 2023-ban 16 százalékkal, 2024-ben pedig 12,5 százalékkal növelték a járművezetők bérét.

Az ArrivaBus Kft. is létszámhiánnyal küzd, jelenleg 1200 autóbusz-vezetőt foglalkoztatnak. A cég egy komplex programot dolgozott ki a helyzet megoldására, amely magában foglalja a toborzási stratégia újragondolását, a megtartási programokat, saját autósiskolát, valamint a szakma társadalmi presztízsének emelését mint társadalmi felelősségvállalási kezdeményezés. A képzési programjuk folyamatosan teljes létszámon működik, így reményeik szerint a munkaerőhiány megoldódik. Az ArrivaBus Kft. a szektorban elsőként kezdett transzparens bérkommunikációba, és egy bérkalkulátort is indítottak a honlapjukon. A bérkalkulátor szerint egy délelőtti műszakban szóló buszt vezető buszvezető januárban nettó 456 ezer forintot, míg csuklós busszal 491 ezer forintot vihetett haza. A bér további tényezői közé tartozik a plusz műszakok vállalása és a gazdaságos vezetés. Emellett a cég belépési bónuszt is kínál, jelenleg 500 ezer forintot minden új kollégának.