Mégis azonosíthatják a tengerbe csapódott maláj gép maradványainak helyszínét?

A több mint tíz éve eltűnt maláj utasszállítóról szinte mindent tudunk – a leglényegesebb dolgot kivéve: hol vannak a roncsai?

A maláj légitársaság Boeing 777-ese Kuala Lumpurból indult Pekingbe, és a legénységgel együtt 239-en utaztak a fedélzetén. Az MH370-es járat több mint egy évtizede, 2014. március 8-án, 38 perccel az indulás után tűnt el a radarokról, miközben a Dél-kínai-tenger felett repült. Az eltűnés oka és helye máig rejtély maradt. Simon Hardy, egy brit szakértő, aki maga is részt vett a nyomozásban és korábban Boeing 777-est vezetett, úgy véli, hogy a pilóta öngyilkos szándékkal emelkedett a magasba, és az Indiai-óceán déli részének egyik mély árka fölé irányította az utasszállítót.

A Cardiffi Egyetem kutatói szerint azonban nem kizárt, hogy mégis sikerül megtalálni a Boeinget a hullámsírban. Hidrofonokból származó adatok utólagos elemzésével találtak egy hat másodperces hangfoszlányt, amit nagy valószínűséggel azokban a pillanatokban rögzítettek, amikor a repülő vélhetően az Indiai-óceánba zuhant.

A másodpercenként kétszáz méteres sebességgel zuhanó, kétszáz tonnás gép becsapódáskor egy kisebb földrengésnek megfelelő kinetikus energiát szabadít fel, ami éppen elég ahhoz, hogy a több ezer kilométerre levő hidrofonok észleljék. Két hidroakusztikus állomás, az egyik a nyugat-ausztráliai Leeuwin-fokon, a másik pedig Diego Garcia brit támaszponton található, és mindkettő működött a feltételezett becsapódáskor.

A cardiffi csapat a Leeuwin-fokon azonosította az akusztikus jelet, amit azonban Diego Garcián nem észleltek. Dr. Usama Kadri, az alkalmazott matematika szakértője szerint nem valószínű, hogy egy nagy gép, amely az óceán felszínével ütközik, ne hagyjon érzékelhető nyomot a hidrofonokon.

Kutatócsapata bizakodó, hiszen hasonló eljárással találtak meg korábban egy argentin tengeralattjárót egy évvel azután, hogy egy robbanás következtében, 2017. november 15-én az Atlanti-óceán déli részének mélyére süllyedt. Az ARA San Juan roncsait úgy fedezték fel, hogy robbantottak az óceánban, majd kereszthivatkozásokkal összevetették azokkal a neszekkel, amelyeket hidrofonok rögzítettek a San Juan elsüllyedésekor.

Dr. Kadri szerint hasonló kísérlet végezhető a maláj Boeing esetében is, és megfelelő összefüggéssel jelentősen le lehetne szűkíteni azt a területet, ahol elmerült az utasszállító. Nagy-Britannia már korábban is kulcsszerepet játszott a keresési terület meghatározásában, például az Inmarsat távközlési vállalat adatai alapján, amelyek szerint az utasszállító műholdas egysége rendszeresen reagált még azok után is, hogy eltűnt a radarokról.

Az elkövetkező három évben Ausztrália, az Egyesült Államok, Kína és Malajzia a tengerfenék több mint 120 ezer négyzetkilométeres területét fésülte át, egy olyan térséget, amely hatalmas hullámairól, viharos szeleiről és ijesztő mélységéről híresült el. Egy-két évvel a tragédia után a gép maradványait partra sodorta a tenger Réunionban és Afrika partjainál.