Magyarországon is jelentős az e-sport piaca

Több tízmilliós profitot termeltek 2023-ban a hazai e-sport-kávézók és gamerbárok, amelyek között a Delta Syndicate is helyet keres magának. A piac egyre telítettebb, de a bázis stabil és növekvő tendenciát mutat.

Az e-sportban rejlő pénzügyi lehetőségeket a vállalkozások is felismerték, de a haszonszerzés módja még nem kristálytiszta számukra. A Delta Syndicate Kft. alapítója és vezérigazgatója, Jakab Attila szerint az általuk nyitott Delta 1 Esports Café nem csak közösségi térként szolgál, hanem a jövő e-sportolóinak felfedezésében és támogatásában is fontos szerepet kíván betölteni. Jakab, aki korábban maga is versenyzett, a profi pályafutás helyett a menedzsment felé fordult, és ma már több országban is aktív csapatokat menedzsel.

Százmilliós forgalmak és tízmilliós profitok

A BarCraft Premium Kft. 2023-ban 86 millió forintos forgalmat és közel 25 millió forintos adózott eredményt ért el, ami jelentős növekedés a korábbi évekhez képest. A Gamerland Hungary Group Kft. is sikeres évet zárt, 29 millió forintos profittal, miután korábban veszteséges volt. Budapesten és más nagyvárosokban több e-sport-bár is működik, amelyek között vannak olyanok is, amelyek nagyobb vendéglátó cégek részeként üzemelnek.

Az e-sport pubok működése

Az e-sport-bárok a hazai kocsmakultúrát ötvözik a Dél-Koreában népszerű PC-kávézók világával, és a játékosokat nemcsak számítógépekkel, hanem új generációs konzolokkal és VR-játékokkal is csalogatják. Emellett társasjátékok és szimulátorok is színesítik a kínálatot, és a helyszínek alkalmasak céges csapatépítők vagy kisebb bajnokságok rendezésére is.

3,5 millió gamer és 800 ezer e-sportoló

A Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) adatai szerint az országban 3,5 millióan játszanak valamilyen formában, ebből 810 ezer fő az e-sport bázisa. A játékosok 2023-ban összesen 70,7 milliárd forintot költöttek az e-sporttal kapcsolatos termékekre és szolgáltatásokra.

A női e-sportolók támogatása

A HUNESZ női szakága a női e-sportolók támogatására jött létre, céljuk a női játékosok és szakemberek integrálása az e-sport rendszerbe és a karrierlehetőségek felkutatása számukra. Molnár Mara társelnök szerint a női e-sportolók nehezebben lépnek ki a nyilvánosság elé, ami a toxikus környezetnek is köszönhető, ezért fontos a támogatásuk és a közösségek edukációja.

Az e-sport és a szülők

Jakab Attila szerint az e-sport-infrastruktúra és megítélése javult az elmúlt években, és a fiatalabb generációk élete egyre inkább a digitális világról szól. A szülőknek is fontos szerep jut ebben, hiszen a HUNESZ főtitkára, Bíró Balázs szerint a szülőknek meg kell ismerniük a gyerekek által játszott játékokat és a játékosközösségeket. Az e-sport-játékok számos képességet fejleszthetnek, és egyre több karrierlehetőség nyílik meg az ágazatban.

E-sport az oktatásban

Az Óbudai Egyetemen az e-sport már tárgyként is jelen van, és a kiemelkedő versenyeredményekért felvételi pluszpontokat is lehet szerezni. Az egyetem e-sport-referense, Fehér Leonárd szerint az e-sport elfogadottsága a fiatalabb korosztályokban magasabb, de az idősebbek is egyre inkább felfedezik a benne rejlő lehetőségeket.