Az EU-s tervek szerinti belső égésű motorok betiltása akadályokba ütközhet

Az Európai Néppárt (EPP) a portugáliai Cascaisban tervezett találkozóján kísérletet tesz az uniós de facto tilalom megakadályozására, amely 2035-től kezdődően megtiltaná a belső égésű motorral hajtott személygépkocsik eladását.

Az EPP, amely a legtöbb mandátumot szerezte az európai választásokon, a gépkocsik CO2-szabványainak felülvizsgálatát és a szintetikus, klímasemleges üzemanyagok használatának engedélyezését célozza meg. A jelenlegi uniós előírások szerint a kipufogógáz-kibocsátást 2035-ig 100%-kal kell csökkenteni, ami gyakorlatilag kizárná az új belső égésű motorral hajtott járművek értékesítését. Az Európai Bizottság és Volker Wissing német közlekedési miniszter közötti megállapodás azonban lehetőséget teremthet a kizárólag e-üzemanyaggal működő autók számára, hogy a 2035-ös határidő után is piacra kerülhessenek.

Az EPP a korábban sikertelen módosításokat, mint például a szén-dioxid-korrekciós tényező (CCF) újbóli bevezetését fontolgatja, amely az alternatív üzemanyagokat beszámítaná a CO2-csökkentési célokba. Egy másik javaslat szerint a gyártókra előírt 100%-os kibocsátáscsökkentési kötelezettséget 90%-ra kellene mérsékelni, ami lehetővé tenné az új benzin- vagy dízelüzemű járművek értékesítését 2035 után is, ha azokhoz alternatív üzemanyagot is hozzáadnak.

A német CDU/CSU, mint az EPP-n belüli erős nemzeti delegáció, továbbra is ellenezni kívánja a belső égésű motorok tilalmát. Christian Lindner, a német liberális FDP vezetője, a tilalom visszavonását tette meg az egyik feltételévé Ursula von der Leyen második bizottsági elnöki megbízatásának támogatásához. Az EU CO2-szabályozását 2026-ban fogják felülvizsgálni.

Volker Wissing német közlekedési miniszter szerint a légkörből vagy ipari létesítményekből leválasztott CO2 felhasználásával előállított elektromos üzemanyagok jelenthetnek megoldást. Azonban a csak e-üzemanyagok kategóriájának bevezetése lassan halad, mivel az autóiparnak több időre van szüksége a műszaki kritériumok meghatározásához, és a tagállamok között még vita folyik a támogatható e-üzemanyagok klímasemlegességi kritériumairól.