Orbán és Erdogan oligarcháinak jól fizetett a honvédségi Gidrán-biznisz

A Magyar Honvédség 2019-ben török páncélozott járműveket rendelt, amelyeket nem közvetlenül a gyártótól, hanem egy közvetítőcégtől, a HT Divison Zrt.-től szereztek be. A beszerzés részleteit 30 évre titkosították, de a cég jelentős hasznot realizált: 2021-ben 2,6 milliárd forintot, 2022-ben pedig 2,7 milliárd forintot termelt, amit a tulajdonosok, Szíjj László és Suat Karakus ki is vettek.

A magyar-török hadiipari együttműködés keretében a Magyar Honvédség a Nurol Holding által gyártott Ejder Yalcin páncélozott járművek egy átalakított változatát, Gidrán néven vásárolta meg. A projekt részleteit a kormány honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évre titkosította.

A Magyar Honvédség 2019-ben 10 darab Gidránt rendelt, és további 40 darab beszerzését tervezte. Az első tíz jármű 2020 végén érkezett meg Magyarországra, és 2021 februárjában Tatán, az MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájába kerültek. Nemrég további 13 darab Gidrán érkezett az országba.

A Gidránok beszerzésének érdekessége, hogy a Magyar Honvédség nem közvetlenül a gyártótól, hanem a HT Division Zrt.-től vásárolta a járműveket. A cég tulajdonosai között van a magyar Szíjj László és a török Suat Karakus, akik kormányközeli oligarchaként ismertek.

A HT Division Zrt. 2018 áprilisában alakult, és bár az első két évben nem volt forgalma, 2020-ban, amikor megérkezett az első 10 Gidrán, a cég nettó 4,3 milliárd forint árbevételt és 479 millió forint hasznot könyvelt el. 2021-ben a forgalom 1,7 milliárd forintra esett vissza, és 271 millió forintos veszteséggel zárták az évet. 2022-ben azonban a nettó árbevétel 23,2 milliárd forintra, az adózott eredmény pedig 2,6 milliárd forintra nőtt. A 2023-as beszámoló szerint a cég nettó árbevétele 16,3 milliárd forint volt, az adózott eredménye pedig 2,7 milliárd forint.

A cég 2023. január 1-től az euróra váltott, és a tulajdonosok döntése alapján összesen 8 millió eurót vettek ki osztalékként a cégből.

A kormány eredetileg 300 jármű beszerzését tervezte, amelyeket részben Magyarországon, Kaposváron gyártottak volna, de a gyártást később Győrbe helyezték át. A Törökországból érkező Gidránok védelmi integrációját Kaposváron végezték, és ez a jövőben is így marad, míg az itthon gyártott járművek Győrben készülnek majd.

A HT Division Zrt. a jövőre nézve is terveket szövöget, honlapjukon többek között pilóta nélküli rendszerek, határrendszerek, űripar és elektro-optika területeken is megjelennek. A cég célja, hogy a Törökországban már létrehozott hasonló infrastruktúrát Magyarországon is megvalósítsa.

Erdélyi Katalin